Moeten de boeren alleen stoppen met hun onderneming of hun land afstaan?

Ik probeer een duidelijk antwoord te vinden op google maar overal staat het erg lastig geformuleerd.

Moeten de boeren hun land verlaten en krijgen ze daar een vergoeding voor of krijgen ze een vergoeding en moeten ze stoppen met hun ondernemening, dus kortom stoppen met boer zijn?

En iemand toevallig die weet hoe hoog die vergoeding zou zijn?

Bedankt

een jaar geleden
in: Milieu
1.4K
tinus1969
een jaar geleden
Ik vraag me af of dit al expliciet geregeld is. En of er dus een vaststaand antwoord is. In de praktijk is het land vaak niet van de boer zelf, maar van een grondeigenaar waarvan de boer huurt/pacht.
TurfGraver
een jaar geleden
Ze moeten niets behalve in bepaalde gebieden minder tot geen stikstof meer uitstoten.
Om dit te bereiken zijn verschillende opties mogelijk welke ze samen met de provincie kunnen bekijken.
Hier zijn (rijkelijke) vergoeding mogelijkheden voor beschikbaar gesteld.
https://www.aanpakstikstof.nl/maatregelen/landbouw/regeling-provinciale-aankoop-veehouderijen
TurfGraver
een jaar geleden
Ooo, even ter aanvulling.
Er zijn dus ook nog ander opties.
https://www.aanpakstikstof.nl/maatregelen/landbouw
steid
een jaar geleden
Maar waar maken de boeren zich dan druk om als er geen sprake is van moeten stoppen + rijkelijke beloningen?
ronron1212
een jaar geleden
@steid boerenbedrijven zijn heel vaak familie bedrijven die al jaren van de ouders overgaan naar de kinderen. Of ze echt zo rijk beloont worden staat nog maar te bezien. Daarnaast is het bedrijf hun veel meer waard dan het geld dat ze er mogelijk voor kunnen krijgen. Je zelfstandigheid verliezen en wat moet je dan gaan doen?
erotisi
een jaar geleden
1200 euro per koe was het in 2017
https://www.bndestem.nl/economie/tienduizenden-gezonde-koeien-naar-slacht-om-stopsubsidie~afc9a48d/

Antwoorden (1)

Vooralsnog is er geen sprake van moeten stoppen. Er zal minder stikstof uitgestoten moeten worden. Voor vee-boeren zal dat vermindering van de veestapel inhouden, maar de echte landbouwers kunnen gewoon doorgaan mer gewassen verbouwen.
een jaar geleden