Waneer zijn wij door onze fossiele brandstoffen heen?

Rond welk jaar worden wij gedwongen de overstap te gaan maken, en zijn de brandstoffen vrijwel op?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Milieu
1.3K

Het beste antwoord

We hebben nog voorzeker 50 jaar fossiele brandstof,
Er is ontdekt dat er nog erg veel steenkool ligt en sommige olievelden zijn veel groter dan beraamd.
Moeten we echter alle fossiele brandstof verbruiken voordat we voldoende CO2 neutraal energie op kunnen wekken? Dat lijkt me geen goed plan.
Onze deadline (hoe toepasselijk) is dus niet wanneer de fossiele brandstof op is maar wanneer we een blijvende balansverschuiving veroorzaakt hebben waar we zeer veel last van kunnen hebben.Als de aarde echt opwarmt hebben we voor koeling meer energie nodig dan voor verwarming in de winter.
In het verre oosten zijn de koelingskosten hoger dan onze stookkosten in de winter (omgerekend op dit moment en vergeleken in KWH per jaar)
Dat betekent dat we zeer veel stroom nodig zullen hebben voor airco's.
Het is dus handig spoedig met echt millieuvriendelijke energiewinning te beginnen.
Ik denk daarbij eenrder aan zonneceltechnologie dan wind- en waterkrachtwerken, die een verstoring van de habitat van vele dieren veroorzaakt.
Zo heb ik gelezen dat vissen ed. doof worden van windmolens die in zee-windparken staan.
Bij waterkrachtwerken zie je verdroging van het achterland (of voorland) en een flinke verstoring van de visstand en de menselijke belangen die ondergeschikt gemaakt zijn aan de grotere belangen.
Naar mijn mening moeten we zo snel mogelijk over op fusie-energie en zonnecellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als olie schaars wordt, gaat de prijs omhoog.
Als de prijs omhoog gaat, wordt het rendabel om moeilijker te winnen olie, toch te gaan winnen.
Maar ook de techniek is hierdoor in ontwikkeling, waardoor we steeds meer mogelijkheden krijgen om olie te blijven winnen.
Hoe duurder de olie wordt, hoe meer de mogelijkheden om het te winnen/ op te pompen.
Dus weet uiteindelijk niemand meer, wannneer het echt op is, 20, 30, 40 jaar of langer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Greenpeace zegt dat de kans bestaat dat we tegen 2090 zonder fossiele brandstoffen zullen zitten.