Wat zijn menselijke oorzaken van het broeikaseffect en klimaatverandering?

broeikaseffect, klimaatverandering, milieu, natuur, oorzaak

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Milieu

Het beste antwoord

alle menselijke activiteiten waarbij broeikasgassen geproduceerd. en alle activiteiten van de mens waarbij natuurlijke processen tot opslag van die gassen worden verstoord.
Koolstofdioxide CO2 1
Methaan CH4 25
Distikstofoxide N2O 310
Chloorfluor-
koolstofverbindingen CFC-11, CFC-12 CxFyClz 5700 tot 11900
Zwavelhexafluoride SF6 22200

De getallen achter de gassen geven de mate aan waarin ze het broeikaseffect versterken, vergeleken met CO2. Zwavelhexafluoride is dus 22200 keer meer actief, dan koolstofdioxide.
Activiteiten waarbij deze stoffen vrij komen: auto, bromfiets, motorrijden, hout verbranden, olie/gaskachel laten branden, douchen (geiser) rottend tuinafval, vliegen in een vliegtuig. Kortom alles waarbij warmte wordt opgewekt met welk doel dan ook.
Activiteiten waarbij natuurlijke processen voor opslag van gassen wordt verhinderd: kappen van bos/oerwoud (groeiende planten nemen CO2 op)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het broeikaseffect wordt niet door mensen veroorzaakt. Het is een natuurlijk process wat ervoor zorgt dat leven op aarde mogelijk is. Waterdamp en methaan zijn voorbeelden van sterke broeikasgassen. CO2 is ook een broeikasgas. Van de jaarlijkse uitstoot van CO2 is de mensen voor slechts 3% verantwoordelijk. Sommige mensen denken dat door een kleine verhoging van de concentratie CO2 in de atmosfeer een drastische verandering in het klimaat ontstaat, maar je hebt zowel voorstanders als tegenstanders van die hypothese.