Hoe kan het dat olie zo schadelijk is voor het milieu?

De meeste organische 'producten' uit de natuur leveren toch geen schade op voor de omgeving?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Milieu
7K

Het beste antwoord

Olie is zo schadelijk, omdat het op de meeste plekken in de wereld nooit aan het oppervlak komt.

Olie ontstaat doordat massa's planten onder druk, temperatuur en tijd blootgesteld worden. Hierdoor veranderen de verbindingen waaruit deplanten zijn opgebouwd, tot lange koolwaterstof ketens: Olie en gas. (Olie bestaat uit heel veel koolwaterstof verbindingen, en is niet een vaste chemische verbinding; vandaar de naam 'ruwe' olie).

Aangezien dit op grote diepte in de aarde plaats vindt, komt het niet aan het oppervlak aan. Hierdoor hebben planten en dieren geen mogelijkheid gehad zich er aan aan te passen. Er zijn dus weinig bacterien die het afbreken, en vogels hebben niet geleerd hierbij uit de buurt te blijven en sterven massaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het verstikt, alles word besmeurd en gaat gewoon dood omdat er geen zuurstof meer bijkan. Vogels gaan dood omdat ze geen waterdicht pakje meer hebben omdat het bescherm laagje in hun veren wordt aangetast.
Vissen onder water gaan dood omdat ze dus geen zuurstof krijgen, Planten krijgen vervuilt grondwater en gaan ook dood op den duur en de foto synthese zal ook niet echt meer werken met zo'n dikke laag smurrie ( moerasplanten in hun geval).
Niet te vergeten dat schoon water ook helemaal wordt vervuilt, als een dier dit in zijn systeem krijg zal hij zeker ook dood gaan.

Ik zal niet helemaal juist alles weergeven maar in grote lijnen komt het er wel op neer.
Ruwe olie is zo;n ogelooflijke vieze smurrie, je hebt vast wel eens beelden gezien van besmeurde vogels die werden afgeboend om maar een beetje olie uit hun veren te krijgen. gewoon vreselijk, helemaal nu ik net hoor dat het gat nog steeds niet dicht is bij mexico.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gas is in gesloten ruimte ook heel slecht, het zit niet voor niets zo diep onder de grond. Wij douwen schadelijke stoffen ook diep weg onder de grond ( kernafval, vuilnis en en de co'2 ) Niet alles wat de natuur heeft voortgebracht is helaas gezond en goed voor zichzelf.
Het niet een direkt antwoord maar heeft er wel mee te maken..
ROBERT - De operatie 'Top Kill' waarmee de oliemaatschappij BP op de bodem van de Golf van Mexico een lekkende oliebron poogde te dichten, is mislukt. Dit heeft de onderneming in de Amerikaanse staat Louisiana laten weten.

BP stelt nu een andere strategie te gaan toepassen om de vijf weken oud stroom olie tot staan te brengen. Met de mislukte operatie pompten de bestrijders zware boorvloeistof in het gat om de stroom tot staan te brengen. (ANP/DHE)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Olie is een natuurlijke brandstof, maar is desondanks zeer schadelijk voor het milieu. Olie bestaat van nature uit giftige chemicaliën (aromaten) en is opgebouwd uit een mengsel van verschillende stoffen.

Wanneer zich een olieramp voordoet en olie in zee lekt, reageren al die stoffen op verschillende manieren; lichte bestanddelen vervliegen snel, maar de zwaardere bestanddelen blijven over. In het ergste geval bedekken zij zee en kust met olie waardoor duizenden vogels en andere dieren om het leven komen. In dit soort gevallen kunnen olierampen het milieu en de economie zwaar belasten.