Wat te doen met aardappelloof?

Ik heb een vraag over aardappelen en wel deze:
Ik heb begin april Dore aardappelen gepoot en de eersten zijn er nu uit, en het loof is niet met chemicaliën behandeld (om ziekten te voorkomen). Ik wilde graag weten of ik dan het aardappelloof toch op de composthoop kan gooien, en zo ook de schillen?

Ik wilde ook nog graag weten of je koolstronken op de composthoop mag gooien(eventueel kleingesneden).

Is het nodig om eerst een laag tuinaarde of turfmolm in de compostbak te doen?

m.vr.gr.
Anneke van der Wiel

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Milieu
12.2K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hebt u er geen Phytophthora in gekregen?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor de reactie op mijn vraag. Ik heb deze ziekte niet in de compostbak want ik ben nog maar net begonnen met het composteren. Ik heb de eerste laag er in gedaan. Maar het aardappelloof en de schillen die gaan er ook nog in want ze zijn onbespoten. En van de reactie van een ander kon ik het er gewoon in gooien. De een zegt het kan niet en een ander zegt weer het mag wel. Dus ik neem gewoon de gok omdat ze niet met chemicalien zijn bespoten. Groetjes, Anneke
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Toen wij vroeger aardappelen verbouwden thuis lieten we het loof uitdrogen om het daarna te verbranden om verspreiding van Phytophthora te voorkomen, en de schillen gingen op de mestvaalt.

Het beste antwoord

Alles wat je benoemt kan in de compostbak, behalve de tuinaarde en de turfmolm. Om het composteren beter op gang te brengen, is het wel aan te bevelen om de compostbak te enten. Dit doe je met bestaande compost (waar de goede bacteriën in zitten).
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor de reactie op mijn vraag. Betekend het enten dat je het compost om moet woelen. Ik heb de eerste laag tuinafval in de compostvat gedaan en al het andere wat er ook in kan. Verder moet ik nog uitzoeken wat je er verder mee moet doen. Groetjes, Anneke
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dit was voor mij het beste antwoord, omdat ik net met het composteren ben begonnen en nog niet alles weet.

Andere antwoorden (3)

Aardappelloof kun je beter niet zelf composteren, maar wel verbranden of in de groene container gooien. Er kan immer een besmetting zijn met aardappelziekte, die je zeker niet verder wilt verspreiden. Hetzelfde geld overigens voor tomaten.
Afval van kool kun je wel zelf composteren, alhoewel harde stronken niet zomaar uit elkaar vallen. Die vind je dus gewoon terug in de compost.
6 jaar geleden
Alle soorten organisch afval zijn geschikt voor een composthoop, ook aardappel loof, als het tenminste niet ziek is.
Uitzonderingen zijn aardappelschillen, immers die kunnen volgend jaar gaan uitlopen en aardappelplanten gaan vormen.
Juist deze aardappelplanten kunnen gemakkelijk ziek worden om daarna de aardappels in je groentetuin te besmetten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Aardappelschillen die uitlopen?
Dat is wel een erg aparte schil dan.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
aan de buitenkant van de aardappel zitten de knoppen die uit kunnen lopen. Dus ook op een stukje van de schil zitten knoppen. Deze kunnen gewoon weer aardappelplanten worden, dus niets bijzonders hoor.
Alles in redelijkheid kan gecomposteerd worden harde stengels doe je versnipperd in een emmer met water ook lange delen ook versnipperen of 10 cm lang en met hamer kapot slaan alles is ook de resten van bereide voedsel botjes en houtskool van de b.b.q. nu lekker hutselen en emmer met inhoud daarbij hou de composthoop vochtig er zal damp afkomen als het te veel viese reuk afgeeft dek het compost af met ZWARTE plastic het gaat nu broeien temperaturen rond 70 graden is geen uitzondering alle aan wezige zaden worden vernietigd door de temperatuur daarom mag de kattenbak vulling en honden poep dierlijk mest het kan allemaal de hydrokorrels van de kattenbak zullen zich volzuigen met voedingstoffen wat uiteindelijk op je moestuin komt. Als het weer zo droog wordt als 2018 bescherm je grond met papier of karton geen enkele zandkorrel mag je zien zo verbrand het vocht niet zo snel één keer per week water (brandnetel/smeerwortel gier) bij het groente stammetje doen over matig sproeien is niet nodig.
Fijne jaar voor u lezer.