is het mogelijk om energie uit algen te winnen, zo ja wat zit er dan in algen dat die energie heeft?

ik heb opgezocht dat iemand daar mee bezig is maar, ik had nog een paar vragen:
btw dit is voor mijn werkstuk
-wat zit er in alegn/ wat komt er in het proces van zuurstof maken vrij die deze energie bevat?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Milieu
1.8K
erotisi
6 jaar geleden
https://nl.wikipedia.org/wiki/Biobrandstof_uit_algen

Antwoorden (1)

De energie in algen is chemische energie, ofwel bindings energie tussen de verschillende atomen.
1) CO2 moet worden ontleed in C en O2.
Dat kost energie, die wordt geleverd door (zon)licht.
2) C atomen kunnen zich binden aan andere atomen, zoals C, H, N, P, etc. Daar komt weer energie bij vrij. Op die manier "maakt" de alg vetten, eiwitten, koolhydraten, DNA, etc.
3) Als je die stoffen verbrandt (aan zuurstof bindt) kost dat in eerste instantie energie om die atomen weer los te maken uit de verbindingen, maar door ze daarna aan zuurstof te binden komt er méér energie vrij dan het los maken heeft gekost.