De kosten van de ramp met het boorplatform, wie gaat daar uiteindelijk voor opdraaien?

De 3 grootste verantwoordelijken voor de ramp met het boorplatform schuiven de schuld steeds door naar de ander, maar uiteindelijk zal er natuurlijk toch iemand moeten betalen. Alhoewel ik denk dat de kosten zo hoog zullen zijn dat niemand ze kan betalen. De schade aan de natuur (flora en fauna), het toerisme dat een harde klap te verduren krijgt, alle kosten van reddingswerkers en matriaal, etc..... Wie moet dat nu betalen en hoe?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Milieu
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1

Het beste antwoord

Uiteindelijk zal de consument dit voelen in zijn portemonnee, ondanks de toezeggingen van BP volledig voor de kosten te zullen opdragen.
In de Amerikaanse senaat liggen al wetten klaar onder de noemer "Big Oil Bailout Prevention Act", die de maximumkosten voor een oliebedrijf optrekken naar 10 miljard dollar. (wettelijk liggen deze nu vele malen lager). Eventueel zouden deze met terugwerkende kracht voor BP kunnen gaan gelden. De toezeggingen van BP maken dus weinig indruk op de Amerikaanse politici.
Mocht het zo ver komen, dan zouden verzekeraars, die veel schadeclaims vergoeden, veel meer moeten uitkeren bij een eventuele ramp en zullen de premies voor oliemaatschappijen dan ook flink stijgen.
Uiteraard worden deze kosten afgewenteld op de consument, die dit dan weer zal merken aan de pomp.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De man aan de pomp moet daarvoor opdraaien, zo is het altijd nog gegaan en zal het nu ook zo gaan. Hoe zal dat gaan. De brandstof aan de tank wordt daardoor gewoon wat duurder, dus zo wordt alle schade betaald, aan de pomp, druppel voor druppel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In eerste instantie zal ook BP een verzekering hebben afgesloten, dus die zal worden aangesproken.

Indien men de verzekering niet kan aanspreken door bepaalde voorwaarden in het contract zal BP dit zelf moeten bekostigen. Het verhogen van de benzine aan de pomp zal niet zo snel gebeuren, BP prijst zich daardoor uit de markt en dat werkt indirect. Dus nee, niet de man aan de pomp.

Wat BP dan kan doen? Ze kunnen zich gaan melden bij de regering, dat ze zonder hulp moeten gaan bezuinigen en mensen moeten gaan ontslaan. Dit is onbespreekbaar voor de vakbonden en zullen stakingen uitgeroepen, de regering springt in omdat het economisch belang groot is voor GB.

Ofwel, de belasting betaler zal uiteindelijk gaan betalen voorde ramp echter niet door de pomp.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uiteindelijk komt al het geld van de gewone burger vandaan, de consument.

Alle kosten die de overheid heeft voor het opruimen van de natuurgebieden, komt uit de zak van de burger (belastingbetaler).
(Vrijwilligers daar gelaten).

De kosten die BP heeft, zullen ze terug moeten verdienen. Anders is het namelijk geen bedrijf. Dus aan de pomp.

Eventuele verzekeringsuitgaven, zal de verzekering ergens anders vandaan moeten halen. Anders is het namelijk geen bedrijf.

Enz. Enz.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
BP kan de prijzen niet zomaar verhogen aan de pomp. De prijs aan de pomp wordt bepaald door de marktleider, indien BP dit wel zou doen dan zouden ze in no-time failliet zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat BP dit toch al niet gaat overleven...
Jij, ik, elke consument betaalt die ramp uiteindelijk. Wat dacht je dan? Dat BP al dat geld zelf allemaal gaat ophoesten?

Nee hoor..de schade aan het milieu is maar één kant van die zaak.

Ook de gederfde inkomsten, veroorzaakt door de weggestroomde olie die nu de petrochemische industrie niet bereikte, wordt tot de laatste cent op de consument afgewenteld.

Gr. Ton