Is teveel hergebruik,slecht voor onze toekomst.?

Een koffiezetapparaat kun je met een gewone schroevedraaier al niet meer open maken,om te repareren.
Een platte tv als die stuk is ,kun je beter een nieuwe kopen.
Het begint erop te lijken dat men ziet dat je het liefste helemaal niks meer zelf repareert of laat repareren.
En dat terwijl men steeds meer praat over hergebruik.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Milieu

Het beste antwoord

Het ellendige is dat het repareren van zo een TV echt duurder is dan een nieuwe kopen. Dat komt ook door de hoge uurlonen. Eigenlijk is het van de gekke.
Heel lang geleden zag ik in de derde wereld hoe ze 'niet navulbare' gasaanstekers toch wisten na te vullen. Ik heb dat truucje heel lang nagedaan hier. Omdat het leuk is, en het zonde is om ze weg te gooien als ze niet stuk zijn.
Van die dingen...
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1,en interessant dat van die aanstekers,werkt dat trucje.
Is daar een link van?
AWM
14 jaar geleden
Nee, dat heeft niemand ooit op het internet gezet, denk ik.
Dat zit alleen in mijn hoofd :)
Maar de meeste aanstekers zijn tegenwoordig normaal hervulbaar...

Andere antwoorden (5)

Bijna alles is er op gemaakt, dat het niet meer gerepareerd kan worden, we leven in een wegwerp maatschappij.
De winkel ziet veel liever dan dat u een nieuwe televisie koopt, dan om de oude te repareren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet TEVEEL hergebruik is slecht voor onze toekomst.
Te weinig hergebruik is slecht voor onze toekomst.

Er worden gigantische afvalbergen gecreeerd, waar we geen raad meer mee weten.
Onze afval aan electronica gaat naar Afrika, vaak illegaar, waar mensen ten koste van hun gezondheid de boel 'mogen' slopen.

Enkele jaren geleden werd er een bizarre ontdekking gedaan in de Stille Oceaan. Er werd daar toen een afvalberg ter grootte van Frankrijk, Spanje en Portugal bij elkaar ontdekt. Er is nu eindelijk het plan om het drijvende eiland van samengeklonterd plastic afval te onderzoeken.

Ik begrijp wel dat fabrikanten hun spullen zo maken dat ze niet meer te repareren zijn, maar er moet iets aan gedaan worden, aan overconsumptie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Weer je, alles is geld en wordt in geld uitgedrukt.

Afwegen, laten repareren of een nieuwe kopen.

Vroeger werden printplaten op component niveau gerepareerd, een condensator vervangen was zo gedaan. Alleen er achter komen dat het de condensator is die stuk is, is een stuk lastiger. Printplaten zijn tegenwoordig goedkoper in fabricage dan reparatie op component niveau.

En van een printplaat gaan men gemakkelijk over naar het hele apparaat. Nieuw kopen is gemakkelijker dan teruggaan naar de winkel, inleveren, wachten totdat het klaar is (weken), ophalen of eventueel blijven bellen waar het nu eens blijft.
Al die tijd en moeite drukt men tegenwoordig ook in geld uit. Die koopt men liever af met acceptatie dat een nieuw apparaat gekocht moet worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee want dan verbruik je juist minder:-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen hergebruik van voedsel raad ik af, voor de rest heeft het vrijwel alleen voordelen.

Toegevoegd na 18 minuten:
Bij hergebruik van voedsel bedoel ik niet gebruik daarvan als mest, maar het opwerken van gebruikt voedsel tot opnieuw te gebruiken voedsel,
Dat lijkt mij niet smakelijk.
Je krijgt dan een soort recycle-hamburger etc.
zoals McDonald dan kan komen met de Mc Kwik, Mc Kwek en McKwak, andere fast food ketens de Kentucky fried Shitten de triple ass Whopper.(laatste opmerkingen moeten gezien worden als eigen mening zonder beledigende intentie)
Voedsel dus gevoon graag vers en een keer voor mensen en daarna als plantenmest gebruiken.

Thermoplastische kunststoffen, goud, Indium en zeer veel andere stoffen zijn goed herbruikbaar.
Bij de laatste is dat ook iets om op te letten, van Indium is er te weinig om het niet te recyclen (de grondstof voor witte blauwe en UV leds en andere optisch technische apparatuur.)
Door de hoge olieprijs is men gelukkig ook meer het nut van hergebruik gaan zien.
Van hergebruikt plastic kun je zelfs auto's en huizen bouwen.

Ook zijn we dan voor een deel van die absurde afvalstroom af en vooral ook vergiftige stoffen komen dan niet of in ieder geval minder in de natuur terecht.