Ik gebruik tegenwoordig azijn als onkruid bestrijdingsmiddel is dit ook schadelijk voor het milieu? wat is dan beter natuur-of schoonmaak azijn

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Milieu
2.1K
Rieneke1
6 jaar geleden
Ja, is schadelijk, niet doen. Gewoon ouderwets schoffelen of borstelen.
Rieneke1
6 jaar geleden
http://www.velt.nu/nieuws/azijn-zout-tegen-onkruid-geen-goed-idee
Z512099
6 jaar geleden
Heb je al eens een spat azijn in je oog gekregen? Onkruid wieden of schoffelen horen bij het tuinieren, chemische middelen zoals natuur-of schoonmaakazijn doden o.a. nuttige insecten en zijn altijd schadelijk voor het milieu.

Antwoorden (1)

Azijn is nog niet beoordeeld op schadelijke effecten op het milieu.
De overheid raadt het gebruik daarom af.

Toegevoegd na 28 minuten:
Azijn staat op de lijst van "niet toegestane onkruidverdelgers".

Toegevoegd na 1 uur:
Azijn kan terechtkomen in waterlopen, afvoerputjes en riolen en is schadelijk voor waterorganismen.
Azijn in de buurt van planten in bloei kan schadelijk zijn voor bijen.
SimonV
6 jaar geleden
tinus1969
6 jaar geleden
Toch vind ik dit een opvallend advies. Vooral omdat azijn niet opgeruimd hoeft te worden; zodra het wat verdund is, eten bacteriën het gewoon op.
SimonV
6 jaar geleden
Ik heb gezocht of er recentelijk onderzoek hiernaar is verricht. Zonder resultaat. Ik kan me wel voorstellen dat sterke concentraties azijnzuur niet gewaardeerd worden door in het onkruid levende diertjes (padden, slakken, torren etc.).
SimonV
6 jaar geleden
België:
""Het is niet toegelaten om azijn te gebruiken om onkruid te bestrijden", reageert Veerle Van Woensel van de VMM. "Een product tegen onkruid moet erkend zijn door de Federale Overheid en dat is niet het geval. Voor azijn geldt dus dezelfde regeling als voor andere chemische producten." Het is bovendien geen toeval dat azijn niet gebruikt mag worden. "Keukenazijn lijkt misschien onschadelijk, maar het blijft een zuur en is schadelijk voor het leven in de bodem. Zelfs al zou er ooit een erkenning aangevraagd worden, is de kans klein dat die er komt." http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-meise/geen-azijn-in-strijd-tegen-onkruid-a2821572/
Z512099
6 jaar geleden
+, allemaal waar.
tinus1969
6 jaar geleden
Okee, maar dat is dus een formele argument. het is niet goedgekeurd. Ondertussen is azijn 100% biologisch afbreekbaar.