Hoe wordt aluminium uit huishoudafval gescheiden ? Zodat het daarna gerecycleerd kan worden ?

Aluminium is niet- magnetisch maar ik denk dat aluminium toch gerecycled wordt ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Milieu
7.7K

Het beste antwoord

In de verbrandingsinstallatie kan het aluminium verbranden. Dit is het geval bij dunwandig aluminium en opgedampt aluminium zoals bij chipszakken folie. Bij de verbranding levert het aluminium nog energie op in de vorm van warmte. De hoeveelheid energie die vrijkomt bedraagt 31 MJ/kg aluminium. Dit is eenzelfde hoeveelheid energie als bij de verbranding van streenkool vrijkomt. Doordat er warmte vrijkomt is er minder brandstof nodig om al het afval te verbranden.

Dikwandig aluminium verbrand niet in de
verbrandingsinstallties. Dit aluminium smelt en vorm
bolletjes aluminium van verschillende grootte. Als
het afval is verbrand blijven er zogenaamde slakken
over. In deze slakken zitten de aluminium bolletjes.
Doordat aluminium een hoge schrootwaarde heeft, is
het bedrijfseconomisch aantrekkelijk deze bolletjes
uit de slakken af te scheiden en te verkopen. Dit gaat
met behulp van een Eddy Current Installatie.
Hieronder isw grafisch weergegeven hoe een Eddy
Current Installatie werkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi met dat verhelderende plaatje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jammer dat je weer wegbent van Goeie vraag, beste antwoord +10

Andere antwoorden (2)

Aluminium heeft een hoge schrootwaarde en wordt daarom inderdaad gerecycled.

Er zijn verschillende manieren om afval te scheiden.

Tijdens inzameling

Tijdens verbranding ( aluminium vormt dan bolletjes de zogeheten 'slakken')

Of scheiden NA inzameling maar VOOR verbranding.

Dat laatste kan intussen met een wervelstroomscheider voor het afscheiden van aluminium uit PET-afval. Met een snel wisselend magnetisch veld worden de aluminium deeltjes uit het mengsel weggestoten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Blik hoeft niet apart te worden ingeleverd. Lege blikverpakkingen gaan samen met het restafval naar de afvalverbrandingsinstallaties (AVI’s). Daar worden ze van het restafval gescheiden.

90% van het blik is van staal en wordt gescheiden van het andere afval door magneten en 10% van het blik is van aluminium en wordt gescheiden met wervelstromen.
Daarna gaat het materiaal als grondstof naar de hoogovens.

Van alle blikverpakkingen die in ons land jaarlijks op de markt worden gebracht (215 kiloton), wordt 84% gerecycled