wanneer en hoe wordt een gebied tot natura2000 gebied aangewezen en wat betekent dat?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Milieu
1.9K

Antwoorden (1)

De staatssecretaris wijst allereerst een gebied aan als Natura 2000-gebied. Hij doet dit door middel van een aanwijzingsbesluit. Hierin staat welke natuurwaarden (vogels, planten, dieren en hun leefgebieden) we in welke kwaliteit ( de doelen) willen beschermen en waar dat moet gebeuren (de exacte begrenzing van het gebied).

Hierna zijn er drie stappen
1. Een gebied wordt door Nederland aangemeld bij de EU, die het betreffende gebied vervolgens op een lijst van te beschermen gebieden zet.
2. Daarna wordt het gebied door de staatssecretaris van EZ in een aanwijzingsbesluit aangewezen als Natura 2000-gebied.
3. Nadat het gebied definitief is aangewezen moet een beheerplan worden opgesteld door het bevoegd gezag in het betreffende gebied in samenspraak met alle betrokken partijen in en om het gebied.

De aanwezigheid van een Natura 2000-gebied heeft invloed op plannen op het gebied van ruimtelijke ordening en verkeer en vervoer. Zo mogen veebedrijven in of nabij een Natura 2000-gebied niet te veel ammoniak uitstoten, en bedrijfsterreinen en wegen mogen maar een beperkte geluidshinder geven, afhankelijk van de te beschermen flora- en faunasoorten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Poet
7 jaar geleden
Prima antwoord. Je ziet hoe NL zelf hierbij een centrale rol speelt en dat er dus onterecht naar Europa wordt gewezen als massa's veehouderijen in de problemen komen