Waarom is bij nieuw wegdek de remweg langer ?

Er wordt dan altijd middels borden voor gewaarschuwd maar dit is tijdelijk. Oud wegdek is immer vervuilt door vet e.d. maar dan staan de borden er niet.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Milieu
2.6K

Het beste antwoord

Dit komt door het bitumenlaagje bovenop het asfalt waardoor de remweg langer is. Vanwege de veiligheid geldt er daarom een snelheidsbeperking. Het berijden van de weg veroorzaakt slijtage van het bitumenlaagje waardoor de weg stroever wordt en de snelheidsbeperking op den duur niet meer nodig is. Tevens bepaald de ruwheid van de toegepaste steen in het asfalt de stroefheid. De tijd dat een snelheidsbeperking nodig is, hangt samen met de verkeersintensiteit. Hoe meer auto’s er overheen rijden, hoe sneller een weg voldoende stroef is gereden.
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Leuk dat je het voorbeeld A73 zuid neemt, waar na bijna anderhalf jaar nog steeds een snelheidsbeperking is i.v.m. diezelfde bitumelaag...

Andere antwoorden (2)

bitumen is eigenlijk een soort restprodukt wat overblijft na het kraken van aardolie, niet alles is in vaste toestand, er is een heel kleine hoeveelheid dat nog vloeibaar is (olie). Dat beetje slijt en lost op na een tijdje.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wat hierboven geantwoord is klinkt aannemelijk.
Ik dacht dat het lag aan het feit dat nieuw asfalt zoab is, doordat dat zeer poreus is loopt het vocht beter door het asfalt weg maar heb je ook minder contact met de weg dus minder grip.