is urenco net zo gevaarlijk als een kerncentrale?

dus kan de fabriek ontploffen ik woon er maar 30 km vandan

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Milieu
2.1K
Cryofiel
11 jaar geleden
Het zou toch fantastisch zijn als Urenco net zo veilig zou zijn als een kerncentrale?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
was dat een ja of een nee?
Cryofiel
11 jaar geleden
Dat is een "ik weet het niet", omdat ik niet weet hoe gevaarlijk / veilig Urenco is. Als ik vlak bij Urenco zou wonen, zou ik hopen dat Urenco even gevaarlijk is als een kerncentrale. Dan hoef je je namelijk geen zorgen te maken. Als Urenco even gevaarlijk is als een gewone chemische fabriek, zou het een stuk erger zijn - maar ook dan valt het in west-Europa allemaal erg mee.
Ritsuka
11 jaar geleden
Kerncentrales zijn behoorlijk veilig ja
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus er komt geen straaling naar buiten? n iets over 30 KM is ook niet echt in de buurt hé? dus angst om niks?
Cryofiel
11 jaar geleden
Natuurlijk komt er straling naar buiten. Maar die straling is veel, veel, veel lager dan de straling die afkomstig is uit de bodem van je woonplaats, uit de bouwmaterialen van je huis, uit je kleding, uit je voedsel en uit je eigen lichaam.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dus kan ik er iig niet ziek van worden?
en iets mer dan 30 km is ook niet echt in de buurt wonen hé? en als urenco en keer in de fik staat of ontploft?
Ritsuka
11 jaar geleden
Dat ontploft echt niet zomaar. Mensen leren van vroeger, er zijn echt een lading extra regels en maatregelen genomen om een ongeluk te voorkomen.
Een klein brandje zou kunnen, maar dat is over het algemeen zo geblust.
Cryofiel
11 jaar geleden
Joh, waar ben je nu helemaal mee bezig? Laat ik een voorbeeld geven dat overeenkomt met hoe jij nu bezig bent. Misschien confronterend, maar ik denk dat dat juist nuttig is. Stel dat je naar Afrika gaat. Je weet dat in Afrika malaria voorkomt, en dat je je daartegen moet beschermen. Een belangrijke beschermingsmaatregel is dat je niet door muggen wordt gestoken, want malaria wordt overgebracht door muggen. Jij besluit om altijd onder een klamboe te slapen. Goed, nu ben je in Afrika, je overnacht ergens op de savanne in een tent (heb ik ook gedaan, is een aanrader!). Je gaat slapen, keurig onder de klamboe. Midden in de nacht word je wakker. Er blijkt een hongerige leeuw rond de tent te lopen. De leeuw ruikt jouw geur, hij komt op de tent af, en hij rijt de tent open met zijn scherpe klauwen. Jij zit nog in de tent. Je weet dat je altijd goed beschermd moet zijn tegen muggen. Nu je toch wakker bent, controleer je nog eens extra of de klamboe nog steeds goed hangt, want dat is heel belangrijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Prima vergelijking Cryo.
Alleen die leeuwen ben ik in mijn tentje (gelukkig?) niet tegengekomen.
We hadden olifanten om de tent scharrelen.
Cryofiel
11 jaar geleden
Ik ben die leeuwen ook niet tegengekomen, maar het scheelde weinig. Toen ik in dat tentje lag te slapen, werd ik midden in de nacht wakker van een enorm gebrul. Ik dacht toen: "goh, die brulapen hier zijn wel heel luidruchtig". Ik draaide me om en sliep verder De volgende ochtend vonden we leeuwensporen op enkele meters van de tent. Van de gids hoorden we dat in dat gebied geen brulapen voorkomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja, soms kun je dingen maar beter pas later horen dan eerder he :)

Het beste antwoord

Ik woon al jaren op 20 km van Urenco.
Een vriendin van me werkt bij de dochteronderneming van Urenco.

Nooit heb ik angst gehad dat de fabriek kan ontploffen en ook heb ik nooit angst gehad om de vriendin de hand te schudden.

De procedures in die fabriek zijn uitgebreid en goed. Als er maar iets gebeurt dat afwijkt van het normale, dan wordt er direct ingegrepen.

Ik zou liever naast Urenco wonen dan naast een vuurwerk-fabrikant.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dus moet ik niet bang zijn voor rampen en straling?

Andere antwoorden (2)

Ik zou me om beide geen zorgen maken. De kans dat ik morgen dood is bed lig gewoon spontaan (en wie dan ook) is groter dan de kans dat Urenco of een kerncentrale mijn dood zou worden.

Dus geen zorg!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
maar ik ben echt bang om hb de laats twee nachten bijna niet geslapen en echt buikpijn. Ik heb vorige week chernobyl diaries gezien. en toen nog een beetj egelezn en op youtube gekeken over het echte tsjernobyl verhaal. atoomenernergy is echt gevaarlijk als er iets mis gaat. maarja in tsjernobyl hebben ze toen iets fout gedaan dus dat zal cker ook niet nog eens gebeuren en ik fukushima dat was een aardbeving maar ik denk wel dat dit soort hier of in duitsland of belgie nooit zal gebeuren zo een sterke aardbeving
Cryofiel
11 jaar geleden
Nu zeg je eigenlijk dat je heel erg bang bent voor dingen waarvan je weet dat ze hier niet kunnen gebeuren. Volgens mij ben je je eigen angsten aan het creëren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja ik denk het ligt eraan dat ik te veel filmpjes en teksten tegen kwam. maar ik zit er cht continu te mattelen. straks moet ik werken maar ik heb vannacht bijna niet geslapen.
Nee, Uranium is nauwelijks radioactief en dus niet gevaarlijk voor mensen. Als er schade is dan beperkt zich dat tot een zeer zwaar gas dat zich op de vloer van de bedrijfsruimte bevindt. Een kerncentrale bevat hoog radioactieve elementen ontstaan door splitsing van Uranium. Splitsing is iets heel anders dan het gewone verval, het treedt alleen op als er neutronen aanwezig zijn, in de praktijk door andere splitsende uraniumatomen binnen een kettingreactie. Om dat proces mogelijk te kunnen maken en te onderhouden heb je een reactor nodig.