Is het strooien van zout/pekel slecht voor het milieu?

Bijvoorbeeld voor de planten en dieren langs de wegen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Milieu
5.7K

Het beste antwoord

Het is behoorlijk slechts voor het milieu. Het grondwater verzilt. Veel planten hebben daar last van, en ook het voor ons onzichtbare bodemleven wordt er duidelijk door beïnvloed.

Zelfs waterzuiveringsinstallaties moeten extra hun best doen om dat zout te verwijderen voordat we het water als drinkwater kunnen gebruiken.

In veel landen wordt daarom veel spaarzamer met zout omgegaan dan bij ons. Wat dat betreft zijn wij maar een verkwistend, milieubelastend volkje.

Er zijn maar twee redenen waarom wij dat kunnen volhouden: de eerst is dat het bij ons relatief veel regent, waardoor het zout snel wordt weggespoeld; de tweede is dat het bij ons nauwelijks echt winter is, waardoor er per jaar maar weinig strooidagen zijn.

In de ons omringende landen (in ieder geval Duitsland en de Alpenlanden) is men heel wat zuiniger op het milieu. Daar wordt alleen gestrooid op de hoofdverbindingswegen. Op snelwegen wordt maar één rijstrook schoongehouden. Verder rijd je maar gewoon op de sneeuw.

Waar nodig moet je dan wat voorzichtiger rijden. Tijdens rijles wordt standaard aangeleerd hoe je je moet gedragen op gladde wegen: remmen en bochten nemen zijn daar onderdeel van de normale lesstof. Daar kunnen wij Nederlanders nog een puntje aan zuigen!

En ze rijden daar natuurlijk op winterbanden - een wereld van verschil, kan ik uit eigen ervaring melden. Als fietser voel ik mij hier niet veilig, wetend dat bijna iedereen hier op glibberige zomerbandjes rondzwalkt, bochten neemt "op hoop van zegen", en pas afremt vlak voor de voorrangsweg waarop ik rijd, hopend op grip. Ik rijd op winterbanden, en ik kom heel wat veiliger mijn straatje in en uit.

Wat mij betreft stopt ook hier het milieuvervuilende strooien in de stad. Iedereen op elementaire rijcursus, winterbanden verplicht stellen, en het strooien beperken tot de fietspaden. Het milieu en de veiligheid zullen erop vooruitgaan.
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ha, die Japser;

Het zal misschien wel nadelig zijn, maar de schade die er door wordt voorkomen is waarschijnlijk nog veel groter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zout doodt veel plantenleven, maar ook de bijna alles wat in de bodem leeft, gelukkig is de natuur goed in staat veel weer te herstellen o.a. door regen.
Wel kan er blijvende schade ontstaan aan bomen en struiken langs de weg.
In landen als Oostenrijk is men heel zuinig op het millieu en mag er beslist geen zout gestrooit worden.
Men strooit daar met een heel fijn soort grint, of eigenlijk gemalen rotsen, hierdoor hebben de autobanden prima grip op de weg, ze rijden daar natuurlijk ook al met winterbanden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Maar vergeet niet dat het allemaal in het oppervlaktewater terechtkomt. Dat verzilt en dat is niet best. Hier gaat de veiligheid echt boven de natuur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antwoordman, voor het openbare water maakt het niet zo veel uit, dat kan heel wat zout verdragen, gekker nog, voor een vijver is het juist goed als er zout in gegooit wordt, zowel voor de planten als de vissen en dan praat je echt over kilo's!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Antwoordman, wat voor veiligheid: blikschade, files?
reken maar dat dat slecht is.
kenneklijk is er niets beters/goedkopers voorhanden
anders zou men dat wel gebruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen idee, maar ook al is dat wel zo is natuurlijk niets zo belangrijk dan het beperken van ongelukken en zo mensenlevens te redden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie ook de volkskrant:
http://www.volkskrant.nl/binnenland/article1335333.ece/Bomen_en_bodem_lijden_onder_strooizout?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+nederland+%28Volkskrant+Binnenland%29
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook bij het strooien kijkt men wel degelijk naar het milieu.
Dankzij nieuwe strooitechnieken zoals het bevochtigd strooien, wordt de milieu-impact tot een minimum beperkt: bij deze techniek doet een mengeling van zout en pekel het zout beter aan de weg kleven. Het zout wordt bovendien sterk verdund, waardoor de invloed van het strooizout op fauna en flora in beken en rivieren te verwaarlozen is.
Het is verder ook belangrijk preventief in plaats van curatief te strooien, dus nog voor het glad wordt, zodat het zoutgebruik beperkt kan worden: als het achteraf gebeurt, moet de vastgereden sneeuwlaag immers eerst nog wegsmelten. Ook goede zoutstrooiwagens, die afstelbaar zijn naar strooihoeveelheid en strooibreedte, spelen een cruciale rol bij milieuvriendelijk strooien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, maar minder schadelijk dan de roetdeeltjes en andere uitlaatgassen van auto's.