Welke misstand in de wereld moet als eerste worden aangepakt?

"We maken onze planeet kapot". Welke verkeerde ontwikkeling moeten we als eerste aanpakken?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Milieu
1.5K

Het beste antwoord

Zorgen dat we het milieu veel beter gaan beheren/behandelen. Als we dat als eerste prioriteit zouden stellen, dan komt de rest vanzelf ook goed.

Onder goed milieubeheer versta ik:
1. Schone energie gebruiken.
2. Schone leefomgeving voor mens, plant en dier.
3. Stoppen met luchtverontreiniging.
4. Stoppen met houtkap van tropisch regenwoud.
5. Enkel nog gebruik maken van duurzame en milieuvriendelijke materialen.
6. Verantwoord gebruik van landbouw en veeteelt. (Zonder uitputting en intensieve bio industrie).
7. Goede voorlichting, wet en regelgeving t.b.v. milieu beheer.
8. Consequente handhaving op bovengenoemde regelgeving dus voor kleine en grote bedrijven.

Als onze leefomgeving weer schoon zou zijn en er weer ruimte zou zijn voor een grote diversiteit aan plant en diersoorten dan zouden we de natuurlijke rijkdommen terug hebben waar onze planeet zo rijk aan was.
Die diversiteit hebben we nodig om medicaties van te maken voor ernstige ziekten.

We voorkomen tegelijkertijd ernstige ziekten door in een schone omgeving te leven, schone lucht in te ademen en gezonde produkten te eten/drinken.

We zouden enkel nog schone energie gebruiken om onze huizen te verwarmen, ons vervoermiddel te gebruiken en we brachten er dan niemand meer schade mee toe.

Er zou water genoeg zijn voor een ieder en de ernstige klimaatverstoringen zouden mogelijk nog teruggedraaid kunnen worden.. of zijn we al te laat ?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

1. Bevolkingsgroei indammen.
2. Alternatieve (groene) energiebronnen gebruiken.
3. Grenzen opheffen. (Waarom zouden je rechten toevallig af moeten hangen van waar je geboren bent?)
4. Een wereldregering vormen. Alle landen moeten zich verantwoorden bij die regering.

Motivatie 1: de huidige bevolking is op zich niet te groot - maar vanwege de duizenden conflicten en de huidige aard/natuur van de gemiddelde mens is dit toch 't belangrijkste punt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Beter omgaan met energiebronnen. Nieuwe ontdekken, socialer naar elkaar.

zo kunnen de toekomstige generaties ook nog genieten van deze planeet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Oneens: het is niet "onze" planeet. We zijn niets meer dan een tijdelijke bewoner, net als de dino's waren.

Oneens: we kunnen de aarde niet kapotmaken. Als onze soort er niet meer zullen er weer nieuwe soorten ontstaan.

De eerste misstand die we als soortgenoten moeten aanpakken is de illusie dat de aarde ONZE planeet is en dat we 'm kapot kunnen maken. We kunnen wel onze eigen soort kapotmaken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Krankzinnige regeringsleiders, fraude, corruptie en machtswellust, om er maar eens enkele te noemen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Negativisme, mensen moet vooral positief zijn. In oplossingen en uitdagingen denken. Praten ipv vechten. Maar vooral ook veel luisteren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1. Bevolkingsgroei onder intelligente volkeren bevorderen.
2. Meer kernenergie gebruiken.
3. Meer grenzen neerzetten. (Dan heeft elk land zijn eigen rechten en krijgt elk volk de regering die zij verdient)
4. Landen kleiner maken en de verschillende regeringen onafhankelijk van elkaar maken om oorlog te voorkomen.

Motivatie 1: de huidige bevolking is op zich niet te groot - maar vanwege de duizenden conflicten en de huidige aard/natuur van de gemiddelde mens is dit toch ‘t belangrijkste punt. Daarom moeten er meer mensen met een hoog geestelijk vermogen kinderen maken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
AWM
15 jaar geleden
Ik vind dit een doodeng antwoord.
Als je iets van moderne geschiedenis afwist, dan had je punt 1 niet uit je toetsenbord kunnen krijgen.
Ga je schamen!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kan je niet origineel je eigen punten bedenken. Als je bezwaar hebt tegen mijn punten, dan kan je dáár bij 'reacties' je ei kwijt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Eng? Zegt meneertje - ik wil weten hoe ik snel foto's van mensen kan vinden op het internet -
hoogste prioriteit:

De kaalpluk-mentaliteit van de overheid
Denk daarbij aan het aantal verkeersboetes wat MOET worden uitgeschreven omdat hier in de begroting op wordt gerekend!

De al maar stijgende Gemeentelijk Belastingen.
Het continue belagen van gebruikersgroepen zoals automobilisten, rokers, drinkers etc.

Het structureel belastinggeld over de balk smijten met ontwikkelingshulp, subsidies, kinderbijslag voor (buitenlands) niet-bestaande kinderen.

etc.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Alcohol uitbannen. We denken dat het een gezellig goedje is, maar met bijna 8% alcoholisten (verschillende studies geven verschillende cijfers, maar het is veel) is het een enorm groot maatschappelijk probleem.

Helaas zijn alcoholisten goed in het verbergen van hun probleem, en het bagatelliseren ervan, en is het in Nederland bon-ton alcohol een enorm gezellig goedje te vinden, en nemen we de verkeersdoden en andere maatschappelijke problemen maar voor lief.

Al was het maar voor alle kinderen van alcoholisten die een leuke jeugd wordt ontnomen. Want het klinkt leuk, een dronken boel thuis, maar dat is het natuurlijk nooit.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Helemaal mee eens. En het zijn niet alleen de kinderen, maar ook andere gezins/familieleden die er aan onderdoor gaan...
Overbevolking, hangt alles mee samen
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
alles op de aarde staat of valt bij een gezond evenwicht.De mens heeft dankzij zijn intelligentie het vermogen deze balans te verstoren en dat is precies wat we doen.
Zo produceren we te veel, consumeren we te veel,vervuilen we te veel, eisen we te veel.

Zoals in de Matrix al zo pakkend werd gezegd zijn we als parasieten die parasiteren op deze aarde.

Daar ik vrees dat we dit proces niet meer terug kunnen draaien( Denk hierbij aan de economische groei van alle derde wereld landen die, overigens geheel terecht, ook de luxe,balansverstorende levensstandaard van het westen willen bereiken ) zou ik adviseren te investeren in de ruimtevaart om tegen de tijd dat we alle bronnen uitgeput hebben opnieuw kunnen beginnen op een nieuwe aarde.

P.S Ik ben ook een onderdeel van dit proces en ben ook niet wars van een beetje luxe ;-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk dat we het als eerste moeten aanpakken dat de mensheid in zijn geheel zo bij elkaar op de lip gaat zitten. En dan bedoel ik dus ook op mondiale schaal. We hebben werkelijk op de wereld meer dan genoeg ruimte, maar we wonen allemaal het liefst zo dicht bij elkaar als mogelijk is. Wanneer we de bevolking beter zouden spreiden denk ik dat er minder stress op het milieu gezet wordt en ook minder stress tussen de mensen zal zijn. Door iets meer "back to basics" te gaan en niet constant meer te willen denk ik dat iedereen een eigen plekje op de wereld kan vinden en we allemaal gelukkig naast elkaar kunnen leven.