Als een rioolbuis schuin moet aflopen hoe liggen die dan in grote steden?

In een straat van 100 m lengte heb je dan snel 1 m verschil, als het hoofdriool ook afloopt zou je denken dat die aan de rand van de stad op 50 m diep ligt.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Milieu
1.9K

Het beste antwoord

Over een lengte van 100m. is een verval van 9 cm. al voldoende voor een stroomsnelheid van 0,9 m/s.
Desondanks komt een lange leiding dan toch te diep te liggen en plaatst men dan een pomp (overstort) om op een hoger niveau weer verder te kunnen gaan.

Berekeningen staan op onderstaande link:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

1 cm per meter is al ruim voldoende. Het hoofdriool wordt doorgespoeld dus daar hoef je niet zoveel afschot te hebben.
Bij de putten in de straat zitten weer vergaarbakken die op overflow geplaatst zijn. (Een soort overloopput)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuk 'weetje ' bij deze vraag.

In de 1e eeuw na Chr. ontwierpen en bouwden de Romeinen een 50 kilometer lang aquaduct voor waterlevering aan Nemausus (het huidige Nîmes). De inlaat bevond zich op 71,5 meter hoogte aan de Source d'Eure-bron te Uzès, en het water arriveerde op 60 meter hoogte in Nemausus. Het gemiddelde verval bedroeg 23 centimeter per kilometer, en het geheel was zo gebouwd dat het water vanzelf naar de stad stroomde.