Waarom mag bijvoorbeeld kwastenreiniger niet door de gootsteen?

Waarom mogen zaken als kwastenreiniger niet door de gootsteen worden gespoeld?
Rioolwater wordt toch gezuiverd voordat het gedumpt/hergebruikt wordt?

Misschien zie ik iets over het hoofd, maar mijns inziens zijn er enkele situaties mogelijk:

- Alle rioolwater wordt ook van bijvoorbeeld oplosmiddelen gezuiverd. Dan zie ik het probleem niet.
- Rioolwater wordt niét gezuiverd van dergelijke middelen. Dit lijkt me onwaarschijnlijk, aangezien er altijd mensen zullen blijven die deze middelen wel gewoon door de gootsteen spoelen.
- Iedere x-liter rioolwater wordt geanalyseerd teneinde te bepalen of het zo grondig gezuiverd moet worden. Dat lijkt me dan weer erg onpraktisch.

Maar nogmaals: Misschien zie ik iets over het hoofd. Dan lees ik dit graag.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Milieu
10.3K

Het beste antwoord

Kwastreiniger (en andere chemicaliën zoals terpentine, lampolie, petroleum,
insecticiden, fotofixeervloeistof en dergelijke) moet worden opgevangen en ingeleverd als chemisch afval. Als je het namelijk door de gootsteen spoelt dan creëer jij daarmee ontploffingsgevaar, je verontreinigt het oppervlaktewater, en je verstoort de zuivering.

Als iedereen zou denken dat het geen kwaad kon en het toch gewoon in de gootsteen zou gieten dan krijg je gevaarlijke toestanden. Zowel voor het milieu als voor de gezondheid van mensen. Een enkeling die zich niet aan de voorschriften houdt zal je altijd wel hebben, maar dat is op de hoeveelheid rioolwater nog te overzien.
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Citaatje:
"[...]ontploffingsgevaar, je verontreinigt het oppervlaktewater, en je verstoort de zuivering." Heb je hier een bron voor?
Met name de eerste lijkt me namelijk erg onwaarschijnlijk, al zie ik ook (nog) niet in hoe dit de zuivering zou verstoren? Tenzij iedereen alleen nog maar licht ontvlambare vloeistoffen in het riool loost, lijkt het mij stug dat dit ontploffingsgevaar oplevert. Wel is mij bekend dat er een lineair verband is tussen rioolwater en oppervlaktewater; maar deze emissie vindt plaats bij de overdracht van het water vanuit het compartiment riolering en waterzuivering en 'beperkt' zich tot met name zware metalen. Hoe het ook zij; ik ben met name benieuwd naar bronnen hieromtrent. In ieder geval dank voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ontploffingsgevaar in het eerste deel van het riool. Als het gaat verdampen in de eerste meters dan heb je kans dat het hele spul als een gaswolk weer bij jou (of je buren) naar binnen komt. De rioolzuivering is ingesteld op bepaalde producten in het afvalwater. En daar wordt niet of slechts minimaal gerekend op dit soort chemicaliën. Uiteraard bestaan er ook waterzuiveringen die hier wel op berekend zijn (de industriële); alleen is de prijs per liter vele malen hoger dan in de reguliere.
Amadea
9 jaar geleden
Bedankt voor je goeie aanvulling, Gilles!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Duidelijk. Prettige aanvulling! Bij deze dan ook een + voor Amadea (al vraag ik me af of je daar nog wel wat aan hebt?) ;) Ik laat de vraag nog wel even open staan.
Al was het maar omdat ik, ondanks jullie heldere uitleg, nog wel bronnen mis.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kijk ook eens op www.brabantwater.nl
Hoewel ik daar niet helemaal een antwoord op de vraag vond.
Waar ik wel iets zag staan is op een pagina op Wikipedia genaamd
" zoet water in de lage landen". Daar staat in ieder geval dat hoe meer rotzooi er in het water gegooid wordt, hoe duurder het wordt om het schoon te maken omdat het meer werk kost dan water dat niet zo vuil is. Dat is een argument dat ik wel vaker heb gehoord. Als we met zn allen veel vuil wegspoelen door het riool wat daar niet thuis hoort en vaak ook helemaal niet nodig is dat dat daar verdwijnt, dan kost ons dat ook steeds meer belasting geld.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
zie de site www.riool.info
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank voor deze aanvulling. :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nogmaals dank! :)

Andere antwoorden (1)

De rioolwaterzuivering heeft het al zwaar genoeg en is gespecialiseerd in organisch materiaal (poep!). Bij het "klein chemisch afval" kunnen ze het *veel* beter verwerken omdat het geconcentreerd is en niet verdund met water, poep, etc. Met een beetje mazzel kunnen ze zelfs nog bepaalde zaken recyclen. niet eigenwijs doen: als er op de fles staat "klein chemisch afval", hou je dan ook gewoon daar aan ;-).