Hoeveel energie verbruikt Google?

Dus zoekopdrachten, Gmail, YouTube etc. bij elkaar. Zijn daar cijfers van bekend?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Milieu
1.4K

Het beste antwoord

Google gebruikt voor al zijn data centers ongeveer 260 miljoen Watt, ongeveer een kwart van wat een kerncentrale produceert aan elektriciteit....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
bamibal
9 jaar geleden
Dat was in 2011. Voor ICT-begrippen dus oud nieuws.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
@Bamibal
Waarom kom je zelf niet met betere cijfers, dan ? Cijfers uit een artikel van 17 juli 2013 hanteren ook 260 MW. Dus dat lijkt redelijk stabiel.
http://storageservers.wordpress.com/2013/07/17/facts-and-stats-of-worlds-largest-data-centers/ Tip: google is heel bewust bezig met zijn energieverbruik en heeft daar een heel interessant artikel over geschreven:
https://www.google.com/about/datacenters/efficiency/internal/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Bamibal, hij vroeg niet vandaag de dag... het is een ruwe estimate, dus dan doet de periode er niet zo toe. exacte cijfers heb je nooit bij dit soort vragen....
bamibal
9 jaar geleden
Het ging om cijfers die door Google zelf bekend gemaakt zijn. In 2011. Zo ruw is die schatting dus niet. Google heeft sinds 2011 een enorme ontwikkeling doorgemaakt, bijvoorbeeld op het gebied van cloudopslag, Android-gebruikers, etc. De aanname dat het stroomverbruik nu nog ongeveer hetzelfde is als in 2011 lijkt me zeer onwaarschijnlijk.
Het lijkt me trouwens logisch dat naar de meest actuele situatie gevraagd wordt, ook al wordt dat niet letterlijk geschreven. je had in ieder geval in je antwoord kunnen aangeven dat je antwoord is gebaseerd op gegevens van een paar jaar geleden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Beetje rare stelling dat door de enorme ontwikkeling het stroomverbruik ook toeneemt, terwijl huidige computer componenten bij gelijke rekenkracht efficiënter met stroom omgaan dan in 2011, Google koopt op grote schaal industriële locaties dichtbij water om data centers efficiënt te koelen met gewone chillers in plaats van conventionele airco installaties zoals voorheen, daarvan hadden zij in 2011 niet zoveel van... expansie betekent niet altijd een lineaire stroomverbruik.... En als je generiek vraagt hoe snel een Aston Martin DB9 rijdt, dan maakt dan niet uit of dat in 2011 of 2014 was, als je het specifiek wilt weten, dan moet je het specifiek vragen...
bamibal
9 jaar geleden
Ik stel niet dat het stroomverbuik toeneemt. Ik stel alleen dat je niet kunt weten of de gegevens nu nog kloppen.
Als je vraagt hoeveel benzine een wagenpark van Aston Martins gebruikt, dan maakt het wel uit of dat wagenpark gegroeid is. En hoewel nieuwere Aston Martins misschien zuiniger zijn dan oude, kun je er niet zomaar vanuit gaan dat het totale verbruik daardoor gelijk gebleven is.
Als je zou vragen hoeveel benzine alle Aston Martins bij elkaar gebruiken, dan is het wel degelijk van belang om te weten op welk moment.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je zegt dat Google in 2011 ongeveer 2,6MW dan zegt ik tjonge-jonge...
Als als dat verbruik in 2014 ongeveer 3,1MW blijkt dan zeg ik nog steeds tjonge-jonge... Dat is omdat ik geen voorstelling kan maken van zulke grote eenheden, en dan maakt het globaal niet zoveel uit of die cijfers uit 2011 danwel 2014 stammen, het blijft namelijk een onvoorstelbaar hoeveelheid energie...
bamibal
9 jaar geleden
Tja, maar de vraag was niet "gebruikt Google veel energie?" maar "*hoeveel* energie gebruikt Google?". En als je vraagt naar getallen, dan maakt het wel uit of dat oude of recente getallen zijn. Dat het in beide gevallen *veel* is, doet niet terzake.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Pffffft,Als je vraagt hoeveel kubieke meter water jaarlijks langs de kust van Zandvoort stroomt, en dat blijkt in 2011 ongeveer 1200 miljard kubieke meter te zijn geweest, dan maakt het voor het antwoord niet zoveel uit dat het ongeveer 1300 miljard kubieke meter was in 2013... het gaat erom dat je een richting hebt omdat je van het precieze cijfer(nog los van het feit dat je het überhaupt precies kan uitrekenen) toch geen voorstelling kan maken....