Waarom wordt bij een crematie met het lichaam ook de kist verbrand?

Is dat niet erg belastend voor het milieu en de portemonnee? Als ik het goed begrijp is het hout van de kist niet nodig als brandstof.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Milieu
2.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat moet je dan met de kist doen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wecycle?

Het beste antwoord

Is zeker wel over nagedacht. Er bestaan kisten die je kunt huren. In de mooie, houten kist ligt de overledene in een 'kartonnen doos'. De doos gaat mee de oven in, de kist kan weer opnieuw gebruikt worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
De kist mag geen twee keer gebruikt worden de kist wordt ontdaan van eventuele ijzeren delen en er komt een vuurvaststeentje op te liggen met een nummer dit om vergissingen te voorkomen en daarna gaat de overledenen met kist de oven in.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou doki, bewijs het even want ronron is niet overtuigd....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het mag wel (heb het net nog even nagezocht). Echter, er is weinig tot geen vraag naar.
Zoals ik typte, er gebeurt niets met de kist zelf. Dus ook ijzeren delen hoeven niet verwijderd te worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
'Crematiekist
Een crematiekist is een speciaal voor crematies ontworpen doodskist. Vaak is een crematiekist slechts een onderdeel van de uitvaartkist. Ze is een uit goedkoop materiaal vervaardigde binnenkist die samen met het lijk verbrand zal worden tijdens de crematie. Er bestaat de mogelijkheid om zelfs in een kartonnen doos gelijkend op een uitvaartkist gecremeerd te worden. Er is hierbij geen binnenkist. Ook bestaat de mogelijkheid om een gewone kartonnen omhulsel te gebruiken en daarom heen een sierkist. Deze duurdere buitenkist wordt behouden en mag hergebruikt worden. Dit gebeurt veelal in familieverband, waarbij meerdere familieleden in dezelfde dure doodskist opgebaard kunnen worden. Ook kan men in overleg met de uitvaartondernemer als particulier van zo'n kist gebruik maken, vergelijkbaar met huur.
De eigenlijke binnenkist of crematiekist wordt zodanig gefabriceerd, dat een zo volledig mogelijke verbranding kan plaatsvinden. In plaats van het gebruik van spijkers en/of schroeven, worden crematiekisten tegenwoordig veelal gelijmd en met nietjes verstevigd, waardoor er na na de crematie voornamelijk pure as overblijft. Na de eindbewerking door de ovenist waarbij ook medisch staal wordt verwijderd kan deze makkelijker gebruikt worden voor bijvoorbeeld het vervaardigen van een assieraad.'
http://nl.wikipedia.org/wiki/Crematiekist 'In Nederland is ook wel gedacht over het gebruik van wisselkisten en ook over het gebruik van kartonnen kisten, als alternatief voor de standaard 'dure' kist. Ik denk dat de doodskist van karton zeker al een jaar of 5 bekend is. Echter, de idee van een wisselkist spreekt de consument niet aan. Het financieel voordeel is niet groot genoeg. Bij kartonnen kisten idem.'
http://www.uitvaart.nl/juridisch/begraven/kist-of-ander-omhulsel/lijkkist-huren/5693/5693
ronron1212
11 jaar geleden
http://mens-en-samenleving.infonu.nl/diversen/13754-crematie-de-kist-zelf-in-de-oven-invoeren.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die link is niet voldoende Ronron, dat weet je zelf ook.
ronron1212
11 jaar geleden
Peel ten eerste heb ik zelf meerdere crematies meegemaakt en ook zeer deerbare hun crematie voorbereid dus ook heel veel gesprekken hierover gehad. Maar een dode lekt in de kist deze bacterieen en andere zaken lekken dus in de bekleding van de kist als een kist dus cvoor een tweede keer zou kunnen worden gebruikt zou deze eerst van de bekleding moeten worden ontdaan daarna moeten worden ontsmet en weer opnieuw bekleed wat denk je dat dat kost.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron: daarom gebruiken ze ook die kartonnen binnenkist waar Doki het over heeft.
ronron1212
11 jaar geleden
Die kun je gebruiken maar dat hoeft niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ronron, ik zeg ook dat er weinig animo voor is. Maar dat is dan ook niet de vraag die gesteld wordt. Ik begrijp je link niet als antwoord op mijn link.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jij zegt dat het niet mag ronron maar dat is dus niet zo.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt, Doki, je krijgt een dikke vette 10.