zou het mogelijk zijn om bij de waterdoorlaat schuiven van sluisdeuren energie op te wekken?

schuiven en spui-sluizen laten bij tijd en wijlen veel water in korte tijd door , denk aan spui-sluizen bij den oever kornwerderzand velzen lelystad en scheldekering , dat zijn spui-sluizen met een hefdeuren installatie , ik denk dar daar toch water doorlatende turbines in kunnen worden geplaatst , om daar dmv schroef energie op te wekken

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Milieu

Het beste antwoord

Dat is inderdaad een goede mogelijkheid. Alleen loopt de desbetreffende instantie aan tegen vrij hoge kosten om dat rendabel te maken.
Er wordt in zo`n situatie bekeken wat het feitelijke rendament is op langer termijn. Naar mijn oordeel zijn de opbrengensten van opgewekte energie te laag om zo`n systeem te plaatsen daar de inbouwkosten hoog zijn.

Opzich is dit een goed idee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In dit soort situaties is altijd de afweging: wat kost het, wat levert het op. Meestal blijken de kosten simpelweg te hoog om zo'n installatie binnen redelijke termijn terug te verdienen.

Bedenk dat je hier geen standaard installatie kunt inbouwen: er zal speciaal iets ontwikkeld moeten worden en dat is erg duur. Als het langer duurt om de installatie terug te verdienen dan de verwachte levensduur heeft het geen zin.