Kan je naam bepalen hoe je in het leven staat? En/of hoe andere naar jou kijken?

Je kent bv meerdere mensen die Piet heten van vroeger (of nu.) En dat waren allemaal niet zulke lieve jongens. Of alle vrouwen die Puk heten die je kent zijn ongelovige roddeltantes. En zo heb je nog wel meer kennissen met de zelfde naam die dezelfde trekjes hebben. Zou het soms in een naam kunnen zitten hoe mensen zijn?

(ps voel je vooral niet beledigd als je Puk of Piet heet.)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Milieu
1.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed mogelijk al lijkt het onwaarschijnlijk. Evenals kleren kunnen ook namen 'besmettelijk' zijn.
Zo heb je Johnnies en Anita's en Henk en Ingrid en Rolls en Royce etc.

Het beste antwoord

Ja en nee.

Nee, omdat je naam natuurlijk niet bepaald wat voor mens je wordt. Dat zou mooi zijn; dan kies je de naam van het kind uit op basis van wat voor soort mens je wilt dat het wordt.

En toch : ook een beetje ja. Maar dat geld dat vooral voor bijzondere opvallende en aparte namen. (Dus JUIST niet voor de 'Pieten" maar weer wel voor de "Pucken" onder ons.

Mensen hebben namelijk bij sommige namen een bepaald beeld / bepaald gevoel. En dat beeld, dat vooroordeel eigenlijk, bepaalt ook weer hoe ze iemand tegemoet treden en welke verwachtingen ze van een kind hebben. En die verwachtingen, die hebben weer een behoorlijke invloed op het gedrag, omdat het kind weer reageert op de positieve of negatieve reacties die het krijgt, die weer gerelateerd kunnen zijn aan de naam.

Zo heet ik zelf Marleen, wat ik vroeger vreselijk vond. Ik groeide op in de jaren 70 , de tijd van Marleentje Spaargaren, en dat heb ik mijn héle jeugd moeten horen, en daar ben ik mijn hele jeugd mee vergeleken. Pas diep in de 20 ben ik het boek maar eens gaan lezen en verrek......dat was -ondanks de bijna 75 jaar ertussen - wel HEEL erg herkenbaar allemaal. Blijkbaar heb ik ongemerkt een hoop 'Marleen-verwachtingen" waar gemaakt. Maar dan van buitenaf "aangedragen". En ja, ik herken het in meerdere "Marlenen".

Je kunt het vergelijken met een sterrenbeeld ; mensen die hun sterrenbeeld kennen en er wel eens iets over lezen, komen er veel meer mee overeen dan mensen die geen flauw benul hebben.Zelfs als het je niet interesseer, en je weet dat het kolder is. Alsof het weten van je sterrenbeeld bepaalde denk- en handelpatronen "toestaat" te ontwikkelen.

Voor zover je wilt dat de naam van je kind invloed op zijn /haar ontwikkeling heeft, dan is het dus handig een niet te alledaagse naam te kiezen, met veel positieve associaties. ZOniet, kies dan voor een neutrale, veelvoorkomende naam.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee dat kan niet. Het zijn de ouders die een naam bedenken en die geven aan een kind. En dat kind groeit uiteindelijk op en krijgt een karakter wat van verschillende factoren afhankelijk is. Genetische factoren, omgevingsfactoren, opvoeding, opleiding, etc.etc.

Dat het soms lijkt is omdat je er misschien onbewust op gaat letten en dan vergelijkingen gaat maken. En er zullen altijd overeenkomsten zijn.
Is net als ouders die een kind hebben geadopteerd. Dan zeggen mensen ook vaak: "goh, wat lijkt ze op haar moeder he". Is eigenlijk ook onzin, maar mensen gaan overeenkomsten zoeken, omdat het nou eenmaal gebruikelijk is dat een kind op zijn of haar ouders lijkt.
En dat is bij jou waarschijnlijk ook het geval, je denkt dat het zo is, zoekt vergelijkingen, en vindt ze.

Puur toeval, maar je naam kan zeker niet bepalen hoe je in het leven staat.

Ken je de uitspraak: jij bent de Sjaak! Dan betekent het eigenlijk dat je een sukkeltje bent, je bent de pineut. Ik ken dan ook mensen die Sjaak heten die echt sukkels zijn. Vaak kijk je dan ook naar mensen die Sjaak heten op een manier, is dat nou een sukkel? Maar natuurlijk niet, Sjaak is net zo vaak een sukkel als een ander.