Hoe kunnen we de verwarring rond de klimaatverandering doorbreken ?

Dertig jaar lang al dringt het tot ons door dat er teveel CO2 wordt uitgestoten en dat het klimaat dreigt te veranderen. Wordt dit jaar ineens duidelijk dat het klimaat dreigt andersom te veranderen ( AF TE KOELEN ) wegens een al tien jaar durend gebrek aan zonnevlekken ( waardoor er minder zonnestraling de aarde bereikt ) .

Hoe is dit aan de mensen uit te leggen zonder een groot gevoel van wantrouwen in de wetenschap / politiek te veroorzaken .

En hoe kan je met deze boodschap toch construktief met de bescherming van het klimaat door gaan ?

En is het misschien mogelijk dat politici met deze gegevens rekening houdend een klimaatakkoord hebben tegengehouden?

Toegevoegd na 6 minuten:
Een beetje eerlijke link : www.knmi.nl/cms/content/31950/zonnevlekken_en_klimaat

Toegevoegd na 19 minuten:
Een mooie link met plaatjes maar wel van een universitaire oorsprong:

www.astro.uu.nl/zonneminimum

Toegevoegd na 26 minuten:
De bronnen zijn niet eenduidig. Dit nieuwsbericht suggereerd dat de zon zich al sinds 1985 "anders" gedraagt en dat de zonnevlek activiteit afneemt.
www.nrc.nl/nieuwsthema/klimaat/article1842446.ece/Zonnevlekken

Toegevoegd na 29 minuten:
... maar dat het desondanks nog steeds warmer wordt.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Milieu

Het beste antwoord

Met verwarring zaaien wordt geld verdiend. Het is de enige manier om een product te verkopen wat eigenlijk nadeliger is voor de klant dan het product van de concurent. Kijk maar naar energiemaatschappijen, banken enz. Wie is het goedkoopste en meest duurzame?
Organisaties die geen baat hebben bij het erkennen van de opwarming van de aarde zullen dus ook verwarring zaaien. Dit kan niet oneindig worden volgehouden. Ondanks de tabaklobby is het nu duidelijk wat de invloed van sigaretten op je gezondheid zijn.
Het is duidelijk dat de aarde opwarmt, polen smelten en het eilandje Tuvalu drijgt te verdwijnen onder de stijgende zeespiegel.
Wat we nodig hebben zijn politieke leiders en voorbeeldfunctie-personen met voldoende kennis die ons inspireren en die risico's durven nemen om om te schakelen. Verder kunnen je als persoon zelf invloed hebben om de verwarring te verminderen door onafhankelijker te worden van energiemaatschappijen door te investeren in zonnecollectoren, warmtepompen en zonnecellen. Maar ook door te disscussiëren over klimaatverandering met mensen uit je omgeving kan de verwarring worden doorbroken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Gewoon over een andere boeg gooien - de manieren om CO2 te verminderen zijn namelijk over het algemeen ook prima voor het milieu, en kunnen het leefniveau in het algemeen verhogen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank u , kort maar krachtig
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1, helemaal mee eens.
Als ik politicus zou zijn, zou ik wel heel degelijk hebben overwogen wat de waarde is van de claims van de milieu-lobby. Met de 'zure-regen-lobby nog in het achterhoofd, waar ook niets van bleek te kloppen.
Alleen denk ik dat een hoop landen niet eens zijn toegekomen aan de afweging. Ze hebben nu al moeite met het hoofd boven water te houden, dit punt is gewoon voor hen een bijzonder lage prioriteit.
14 jaar geleden
Het wordt ondanks dat gebrek aan zonnevlekken nog steeds niet kouder, dat is het beste te zien aan de afname van land- en zeeijs over de hele wereld.
Of de CO2 uitstoot daar verantwoordelijk voor is is weer een andere en moeilijkere vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
men moet stoppen met de houtkap en grote gebieden vegetatie te laten zoals het is en niet al het groen weghalen.
co2 word opgenomen door de vegetatoe die het weer omzet in het voor ons zo belangrijke zuurstof.
haal al het groen weg en de co2 stapeld zich op en word gevaarlijk voor ons .
de rest is een natuurlijke cucles war e mens echt niks tegen kan doen .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
houtkap en dus bosbouw is niet de oorzaak van een eventuele steiging van het co² gehalte ,en daarbij legt een eenheid grasland meer co² vast dan een eenheid Regenwoud.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een mooi antwoord ter overweging +1 Ook ivm de biodiversiteit .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oribatei
houtkap heeft weldegellijk invloed op het stijgen van het co2.
door de houdkap haal je de natuurlijke zuiveringsbron weg.
Er zijn ook veel mensen, die het niet eens zijn met ons aandeel in het probleem, d,w,z, niet de CO2 uitstoot zelf, maar de gevolgen voor het klimaat..
Ten tweede is de vraag of wij het uverhaupt kunnen betalen om de CO2 uitstoot terug te dringen.
Ten derde, doe eens een test inzake eigen oprechtheid: wil je de cv thuis en op je werk met 4 graden terug zetten, wil je je 'smorgens van top tot teen met koud water wassen, wil jij fietsend naar je school of werk gaan.
Ga zo maar even door. Misschien snap je nu de weerstand.
Aan de andere kant vragen wij Brazilie, Suriname, Indonesia de houtkap stil te leggen, maar eerst nadat wij ons eigen land volledig hebben ontdaan van de oorspronkelijke bebossing, er is meer CO2 producurend vee, dan dat er mensen zijn. Dus je moet jezelf ook nog testen met de vragen, of jij jouw vleesgebruik wilt afschaffen en of jij bereid bent de helft van jouw loon in te leveren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Goldenten;

Wat mij betreft moeten politici en opiniemakers zich niet richten op een discussie over klimaatveranderingen en de rol van het menselijk handelen erin. En al helemaal niet zo arrogant zijn te denken dat we zo'n fenomeen merkbaar kunnen beïnvloeden. Veel belangrijker is het om vast proberen te stellen wat de meest waarschijnlijke en ingrijpende gevolgen zullen zijn en hoe we die kunnen opvangen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het blijft altijd een welles nietes onderwerp en zolang dat het geval is plus het feit dat het gros van de landen op dit moment grotere problemen heeft zal er weinig tot geen aandacht aan besteed worden door de wereld politiek. Zoals bij alles is het toch gewoon wachten op de eerste grote ramp voor dat er gereageerd wordt.