Als de opwarming en vervuiling van de aarde zo door gaat, welke gevolgen hebben we dan over 50-200 jaar?

Ik heb wel eens dingen gehoord over dat bijvoorbeeld de ijsbeer uit zal sterven maar welke gevolgen verwacht men nog meer over 50-200 jaar?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Milieu
3.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geloof niet alles wat ze zeggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Moment, ik pak mijn glazen bol er even bij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In onderstaande link kan je heel wat lezen: http://piramide.diekeure.be/actuapdfs/Actua_opwarming_aarde.pdf
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wie weet bestaat deze aarde dan al niet meer....

Antwoorden (1)

Als we allemaal zo doorgaan dan kunnen de gevolgen zeer ernstig zijn. Ik zal een lijstje maken van de gevolgen in de komende 100 jaar.

1. Een zeespiegelstijging tussen de 18 en 59 cm in 2100 ten opzichte van 1990 (over de vorige eeuw geschat op 1 à 2 mm per jaar, 3 mm per jaar sinds 1992). Het aantal mensen dat getroffen wordt door overstromingen zal dan toenemen van 13 naar 94 miljoen per jaar.
2. Afname in landbouwproductiviteit: dit wordt verwacht in gebieden waar droogte door klimaatverandering toeneemt, zoals in het Midden-Oosten en India.
3. Toename van extreme weersomstandigheden en verandering van neerslagpatronen. In Nederland verwacht het KNMI een toename van de neerslag in de winter.
4. Verspreiding van ziekten zoals malaria.
5. Aantasting van ecosystemen: klimaatverandering gaat samen met de verschuiving van klimaatzones. De biodiversiteit op Aarde verandert: soorten die in koudere gebieden beter gedijen zullen in aantal afnemen bij opwarming en soorten die warmere klimaten prefereren zullen in aantal afnemen bij afkoeling. Biomen, specifieke geografische gebieden met karakteristieke soorten, zullen van plaats of van grootte veranderen. Sommige planten en dieren kunnen zich niet snel genoeg aanpassen, waardoor ze met uitsterven worden bedreigd.
6. Klimaatverandering kan op een aantal plaatsen leiden tot meer droogte, wat kan leiden tot meer bosbranden en woestijnvorming.
7. Zoetwatertekort: een groot gedeelte van de wereldbevolking leeft in landen waar een tekort is aan schoon drinkwater. Klimaatverandering kan het watertekort in diverse regio's, zoals het Midden-Oosten, de Sahel en Australië, groter maken; Voor andere gebieden kan er een gunstig effect optreden: in sommige klimaatscenario's wordt in Noord-Afrika een toename van neerslag voorspeld.
8. Vernietiging van het koraalrif, al is dit feitelijk een rechtstreeks gevolg van de toename van CO2 en de daarmee samenhangende verzuring van het zeewater.
9. Eveneens door de verzuring van het zeewater wordt een verminderde van vruchtbaarheid van zee-egels verwacht.
10. Opwarming van de Noordelijke IJszee. Het ijs op de noordpool zal verdwijnen in de zomer, waarschijnlijk voor 2050, mogelijk al in 2013.
11. Het terugtrekken van gletsjers en het verdwijnen van skigebieden.
12. Afname van de ozonlaag.

Dit zijn dus ernstige gevolgen. Die ook voor ernstige rampen kunnen zorgen als we zo doorgaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is er van uitgaande dat technologische oplossingen geen tred weten te houden met de veranderingen die optreden. Als je er van uit zou gaan dat dat b.v. voor 50% wel gebeurt, ziet je lijstje er al heel anders uit. Dat maakt het ook zo lastig om dit soort dingen goed te voorspellen, kijk maar naar het rapport van de Club van Rome.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, maar het voorspellen is zoiezo onmogelijk is het niet, je kunt nou eenmaal niet zien wat er over 20 jaar gaat gebeuren laat staan 100 jaar. Maar dit zijn voorspellingen. Als dit echt gaat gebeuren dan zullen we onszelf een heel erg nieuwe manier van leven aan moeten wennen want dat zou echt rampzalig kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij wil jij ons iets duidelijk maken. Maar dat klopt niet de opwarming van de aarde komt wel degelijk door de mens. Als je goed kijkt naar de statistieken van hoe veel het warmer is geworden de afgelopen paar jaar en en hoe dat ook echt met de jaren is gekomen dan zie je wat er echt gaan de is. Dus niet aankomen met dat komt niet door de mens wat dat komt daar echt wel door. Wij zijn begonnen met het maken van grote auto's en schoorstenen met vieze rook die slecht is voor het milieu. En hoe meer van dat soort dingen voorkomen, hoe meer er milieuverontreiniging komt. Kijk maar eens naar deze site's en dan wil ik daar daarna best met je over verder discussiëren. http://www.keesfloor.nl/service/klimaat/verandertklimaat.htm http://nl.wikipedia.org/wiki/Opwarming_van_de_Aarde
Edraket
11 jaar geleden
Jij kunt dit wel vinden en mensen die wikipedia volschrijven kunnen dit wel vinden, maar er is geen enkel wetenschappelijk bewijs dat de opwarming van de aarde wordt veroorzaakt door broeikastgassen.
Dat zijn alleen maar aannames.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Doe eens effe rustig Jack7, de wetenschappers zijn het er niet unaniem over eens maar het is wel de eerste keer in de geschiedenis van de aarde dat EEN diersoort (nl. de mens) zo'n enorme verhoging van het broeikasgas in de atmosfeer heeft kunnen veroorzaken. Daar konden de scheten van de Dino's niet tegenop.
Het bestuderen van de klimatologische geschiedenis helpt ons in zoverre dat we kunnen zien dat er door de loop van de geologische geschiedenis al veel periodes van opwarming en afkoeling geweest zijn en dat er veel diersoorten uitgestorven en bijgekomen zijn (massa-extincties en adaptieve radiaties). In principe maakt het geen drol uit waar de opwarming door veroorzaakt wordt, maar het zal jouw diersoort maar zijn die er onder te lijden heeft.
Er is trouwens wel degelijk bewijs dat de opwarming veroorzaakt wordt door de mens.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
waar heeft u deze informatie precies vandaan? ik doe namelijk een profielwerkstuk over de vervuiling van de aarde en hoe het de komende jaren eruit gaat zien. dit is het eerste stuk wat ik enigszins zou kunnen gebruiken maar ik moet dus wel weten of het betrouwbaar is ja of nee. dus wat zijn uw bronnen? Noëlle Smit