Is dettol slecht voor het milieu?

Ik gebruik altijd producten in en om het huis die het milieu zo min mogelijk belasten, maar wil toch zo af en toe wat dingen eens grondig ontsmetten. Daar gebruik ik dan nu toch heeeel af en toe een drupje bleek voor, maar dat staat me toch erg tegen. Nou vroeg ik me dus af of dettol een milieuvriendelijk alternatief is.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Milieu
6.1K

Antwoorden (4)

dettol, een ontsmettingsmiddel, bevat fenolderivaten die
toxisch zijn voor septische putten. het tast de natuurlijke
verdedigingsmechanismen van het ademhalingsstelsel aan.
11 jaar geleden
Nee dettol is geen milieu vriendelijk alternatief.
Een natuurlijk ontsmettingsmiddel is citroensap.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Schoonmaakazijn vind ik zelf ideaal en dat is niet milieubelastend.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zelf gebruik ik geen Dettol, dus heb geen ervaring van 1e hand, maar ik kan wel wat hierover vertellen.

Het werkende stof in Dettol is Chloorxylenol.
De werking van Chloorxylenol is dubbel: door de celmembraan van de bacteriën aan te tasten worden deze afgedood (dat is het bactericide effect, maar het werkt niet even goed bij alle soorten bacteriën), en door de aanmaak van DNA te verstoren wordt de vermenigvuldiging van deze afgeremd (dat is het bacteriostatische effect)

Chloorxylenol is in beginsel niet toxisch bij contact voor zoogdieren (behalve voor mensen of dieren die extra gevoelig hiervoor zijn) Dieren die in contact hiermee komen en zichzelf aflikken (zoals katten bv) kunnen wel iets meer last hiervan krijgen. Chloorxylenol is wel toxisch voor aquatische levensvormen, omdat de werking van de kieuwen verstoord wordt. Je moet dus zorgen dat het product niet in het milieu terechtkomt op een manier dat aquatische dieren hier last van krijgen.

Zelf ben ik helemaal geen voorstander van het gebruik van reinigingsmiddelen met desinfecterende eigenschappen voor thuisgebruik. Dat heeft in mijn ogen bijna geen toegevoegde waarde: het is duurder, het belast ons milieu, en doorgaans is nergens voor nodig. Je handen en keukengerei kan je bijna steriel krijgen met alleen zeep, als je tenminste dat goed doet. Dus niet even nat maken, 5 seconden onder de kraan snel wrijven en tegelijk afspoelen, en daarna je handen niet goed afdrogen. Dat werkt juist averechts!
Door het overmatig gebruik van desinfectiemiddelen worden op termijn resistente stammen geselecteerd, waardoor deze middelen straks niet meer bruikbaar zullen zijn. Precies hetzelfde effect dat je krijgt met antibiotica.

Iets anders is het gebruik van desinfectiemiddelen in de levensmiddelenindustrie: vaak maak je producten die lang houdbaar zijn, dus je wil garanderen dat deze niet verontreinigd raken. Tevens, de medewerkers die met deze middelen omgaan zijn speciaal hiervoor getraind, en weten hoe ze deze moeten gebruiken. Kan je ook vergelijken met het correct gebruik van antibiotica.

Dus, in antwoord op je vraag: Dettol is niet het meest belastende middel voor het milieu, maar helemaal onschuldig is het niet, en als je je kinderen leert hoe ze hun wanden moeten wassen met ouderwetse zeep, dan heb je het ook niet nodig. Ook goed voor je portemonnee in crisistijd! :-)

Gezondheidsraad heeft al in 2001 negatief hierover geadviseerd, check ff de link.

Toegevoegd na 42 minuten:
Kinderen wassen hun "handen", uiteraard...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben het helemaal met je eens dat ontsmetten in je huis niet nodig is en zelfs geen zin heeft. Ik gebruik voornamelijke groene zeep en soda voor sanitair. Maar het gaat om het katten verblijf. De groene zeep, soda en azijn werken prima maar soms komt er een zieke kat hier in de opvang met bv diaree en dan moet je wat hygiënischer te werk gaan. Nu gebruik ik dan wat bleek voor alle spullen en oppervlaktes in het verblijf, maar dacht dat dettol wellicht wat milder is voor het milieu. Ik weet dat dettol voor katten niet optimaal is, maar ik laat alles geheel opdrogen voordat de kitten tetug naar het verblijf gaan. Plus voor je uitleg!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke, dat wist ik niet van het katten verblijf!! Je hebt specifieke middelen die geschikt hiervoor zijn, met een eigen toelatingsnummer. Je kan bij de betere dierenwinkel vragen, of je dierenarts, want die moet ook het verblijf in zijn kliniek schoon moeten maken. Die middelen zijn helaas wat duurder.
Maar je komt een heel eind gewoon met zeep en bleekwater, hoor! Eerst zeep, goed afspoelen, dan afnemen met een vochtig doek met bleekwater, en een paar uur laten drogen.
En vergis je niet: bleek is lang niet zó schadelijk voor het milieu. Het breekt namelijk snel af. In ieder geval vele malen sneller dan fenol derivaten zoals chloorxylenol, en omdat het geen surfactant is (itt chloorxylenol), worden de aquatische dieren niet extra belast. Bedankt trouwens voor de + :-)
Waar de - vandaan komt is me een raadsel, volgens mij heb ik geen gekke dingen geschreven, en blijkbaar vond je antwoord oké... :-(