De bio-industrie is slecht voor het milieu door het mestoverschot, maar is dit bij andere productie methoden van vlees niet zo?

Dieren moeten toch altijd hun behoeften doen, waar ze ook leven. Wat is dan precies het verschil, of is het allemaal even slecht voor het milieu?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Milieu
1.9K

Antwoorden (3)

Bij bio-industrie worden heel veel beesten op een kleine ruimte gehouden. Hiervoor koopt de boer voer in, en heeft vaak weinig land. Te weinig om de mest op op te brengen.

Bij traditionelere veeteelt worden kleinere aantallen ve gehouden. hierdoor kan vee gevoerd worden van de productie van velden om de boerderij, en worden deze velden bemest met de resulterende mest. Hierdoor krijg je geen lokale overbelasting
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op zich heb je hier een punt.
De mensen denken vaak dat bij de bio-industrie dieren in kleine hokjes zitten, maar dat is al lang niet meer.
Er is een welzijnswet voor dieren waar de minimale maten van hokken moeten voldoen.

Vanaf 1960 begon de ongebreidelde groei van de bio-industrie.
In 1984 zijn de eerste maatregelen genomen om daar paal en perk aan te stellen.
In 1987 zijn daar aanvullende regels bijgekomen voor bodembescherming en mestoverschotten.

Iedere boer groot/klein of bio-industrie is verplicht een mestboekhouding te voeren (aanvoer veevoer/gebruik kunstmest/afvoer mest).
Bij de bio-industrie (weinig grond) voeren ze dat af naar de landbouw, die hoeft dan minder kunstmest te gebruiken.

Bij de gewone agrariër, die heeft meestal een gesloten systeem en gebruikt dat op eigen land.

Het maakt dus niet uit of het nu een agrariër is, bio-industrie, of landbouwer, als ze te veel mest gebruiken moeten ze flinke heffingen betalen.

Hieronder een link

Toegevoegd na 3 dagen:
Uit eigen ervaring weet ik hoe zo'n rompslomp het is met die mestboekhouding, hier een link waar je kunt zien wat er allemaal bij komt kijken.

https://www.hetlnvloket.nl/onderwerpen/mest/dossiers/dossier/gebruiksruimte-en-gebruiksnormen/gebruiksnormen

Toegevoegd na 3 dagen:
En hier heb je de Welzijnwet voor dieren.

http://www.st-ab.nl/wetten/0095_Gezondheids-_en_welzijnswet_voor_dieren_Gwwd.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is het grote misverstand dat graag door een aantal bewegingen in stand wordt gehouden.

Boerenorganisaties heb al sinds jaar en dag perfecte oplossingen voor het zogenaamde mestoverschot zoals het scheiden van de stoffen in de mest tot het vergassen van de mest om zo biogas te krijgen, ze zijn een klein onderdeel in het energievraagstuk om in de toekomst toch nog energie te hebben.

Deze mestverwerkingsinstallaties worden tegengewerkt door allerlei milieubewegingen omdat deze bang zijn dat door het oplossen van het mestprobleem een ongebreidelde bouw van dierstallen ontstaat.

Een groter probleem ligt op het vlak van gezondheid, zoals we in het recente verleden zien is dat door hoge concentraties van dieren op één plek de mogelijkheid van een zoönose toeneemt, de meest schadelijk die wij in Nederland kennen is de Q-koorts, maar de vogelgriep en de varkensgriep (Mexicaanse griep) zijn potentiële bedreigingen voor de bevolking.