Iemand vertelde me dat al het brood in de supermarkten gemaakt wordt van genetisch gemodificeerd graan. Is dit waar?!

IK denk dat dit gevolgen gaat hebben op de langere termijn, anderzijds stemt het me somber om te constateren dat men dit soort beslissingen nemen over de hoofden van burgers.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Milieu
2.9K
bamibal
12 jaar geleden
Wat is het nadeel van genetisch gemodificeerd graan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, welke gevolgen op langer termijn, zou ik ook wel willen weten.
Genetisch gemodificeerd heeft ook veel voordelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alle cultuurgewassen die wij hebben zijn door de loop van de eeuwen uiterst zorgvuldig genetisch gemodificeerd door selectie. Dus wat is je punt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
stippel In de loop der eeuwen genetisch geselecteerd.
Genetisch gemodificeerd is sleutelen aan de genen, zodat een gewas andere eigenschappen kan krijgen, die in de genen zitten dus erfelijk zijn.

Antwoorden (4)

Jazeker. Sterker nog, alle granen die we eten zijn genetisch gemodificeerd. De granen zijn allemaal doorgefokt gras.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Genetisch gemanipuleerde granen gaan gewoon op de grote hoop met niet gemanipuleerde. Miljoenen tonnen graan worden over de wereld heen en weer gesleept, en gemengd. In de handel kun je het verschil niet zien, of je moet een heel duur onderzoek laten doen.
Dus ja, in je brood kunnen zomaar gemanipuleerde granen zitten.
12 jaar geleden
Brood is geen zuivere tarwe.
- Broodverbetermiddel wordt gemaakt van mogelijk genetisch gemanipuleerde soja (mais) en varkenshaar.
Het is niet wettelijk verplicht, om de ingredienten van dit broodverbetermiddel te vermelden.
(mais- en slaolie, cornflakes, ketjap, maggi, (pakjes) sauzen,
voedsel-, snoep-, drank-toevoegingen...)
kunnen genetisch gemanipuleerd zijn, en ook al zijn er nu normen, controle is haast onmogelijk - de bakker zal het er niet bijzetten, in de vitrine.
Greenpeace heeft een inventarisatie gemaakt van 'verdachte' producten.
Een groot deel van onze veestapel wordt gevoerd met genetisch gemanipuleerd graan uit Zuid-Amerika (gemaakt door multinationals uit de USA) - een gemene en oneerlijke concurrent voor onze graanboeren.

BIOLOGISCH brood is zonder genetisch gemanipuleerd materiaal, wordt meestal ambachtelijk gemaakt van meel uit de windmolen (dat een andere structuur heeft dan fabrieksmeel*), en is in allerlei soorten en smaken verkrijgbaar - in tegenstelling tot het meeste 'normale' brood, waarvan het meelrecept voor heel Nederland van één-en-dezelfde meelfabriek komt (er zijn 5 varianten voor tarwebrood).
Al die mensonvriendelijke broodverbetermiddelen (bij Broodallergie besproken) worden niet gebruikt - al wordt er soms wel lupinemeel gebruikt.
En biologisch brood is gemaakt van oudere tarwerassen, die gezonder zijn, en die gegroeid hebben in een bodem, die rijk is aan belangrijke mineralen.

Voor wie meer wil lezen een stukje van Greenpeace hierover:

http://www.greenpeace.nl/news/goedgekeurde-genetisch-gemanip/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Behalve Biologisch brood, deze is ook voorzien van ECO keurmerk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit kun je nu wel paar keer melden Jelle, maar bij jou heb ik helemaal geen bewijsbare link gezien.
Om iedereen om deze planeet te kunnen voeden, komen we niet onder modificeren uit. Het gebeurt al eeuwen en vindt tegenwoordig versneld plaats doordat we directer genetisch materiaal kunnen versleutelen (is overigens niets anders dan het 'ouderwetse' kruisen).