Waarom bestaat in NL geen aluminium-recycling? Dagelijks verdwijnt veel aluminium uit blikken, deksels en schaaltjes gewoon in de huisvuil.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Milieu
1.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
lekker belangrijk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeer belangrijk, want aluminium is een materiaal dat bijna voor 100% herbruikbaar is, zonder dat er eigenschappen verloren gaan.
Recycling is bij aluminium dus zeer belangrijk, zo niet een vereiste. Zeker gezien het relatief milieuvervuilende productieproces, dat nagenoeg overbodig zou zijn als alles gerecycled zou worden. Een prima vraag dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uitstekend verwoord Suniram! Die kan Jery1999 in z'n zak steken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heel belangrijk idd, alleen jammer dat sommige mensen nog steeds denken dat recyclen onzin is of dat kleine beetje extra al te veel werk vinden. dikke plus voor je vraag
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rotomaori, wat kan ik nu precies in me zak steken? ;P

Antwoorden (2)

Recycling van aluminium bestaat al sinds de
productie van aluminium.

Aluminium wordt niet
weggegooid omdat het niet meer gebruikt zou kunnen
worden. Het metaal is eenvoudig om te smelten en
daarbij is minder energie nodig dan voor het maken
van aluminium uit ruwe grondstoffen. De recycling is
dus niet alleen goedkoper maar heeft ook nog eens
een positief milieueffect. Bij de recycling wordt
namelijk 95% minder energie gebruikt en zijn minder
grondstoffen nodig. Het is dus zaak om zoveel
mogelijk aluminium te recyclen. Om deze recycling
te bevorderen is in 1991 de koepelprojectgroep
aluminium opgericht.

Dit bewijst dus meteen dat je vraag eigenlijk niet klopt.

Het verdwijnt in het huisvuil, net als blik, en wordt er daarna pas weer uit "gefilterd"

Toegevoegd na 2 minuten:
Gezien de afbeelding, en de mensen die logisch nadenken dat aluminium niet magnetisch is, zullen ze waarschijnlijk bedoelen dat het ijzer/blik enz wat wel magnetisch is juist door de magneten in de 1e baan terecht komen, en het aluminium door de snelheid over het schot gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar als het niet magnetisch is, hoe scheiden ze het dan van het andere vuil? Hoe ze het scheiden van magnetische metalen is duidelijk, maar dan zit het toch nog vermengd met de rest van het afval (etensresten en wat mensen al niet weggooien)?
Ik weet er totaal niks vanaf hoor, dus misschien zie ik het verkeerd, maar dat vroeg ik me af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Plastic afval scheiden met een magneet.
Vloeistof met variabele dichtheid scheidt meerdere plastics nauwkeurig in één stap. Verontreinigingen die nu nog achterblijven in de gereinigde PET. Zijn Aluminium, RVS en andere niet-magnetische metalen. Wervelstroomscheider voor het afscheiden van aluminium uit PET-afval. Met een snel wisselend magnetisch veld worden de aluminium deeltjes uit het mengsel weggestoten. Dit zijn even een paar korte stukjes tekst uit een pagina waar het heel uitgebreid staat uitgelegd. Zie deze site: http://www.kennislink.nl/publicaties/plastic-afval-scheiden-met-een-magneet
Op de radio zeggen ze altijd: blik bij het gewone afval. Dit word later gescheiden van het huisafval en gerecycled.

Een speciale aluminiumafvalbak is dus niet nodig.