Nu we tegenwoordig steeds meer overgaan op spaarlampen, gaan we dan ook in de toekomst de zomertijd weer afschaffen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Milieu

Antwoorden (6)

Nee hoor, dat blijft...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het wel zal blijven, inmiddels is men eraan gewend en het scheelt toch weer energie, ook al is het minder.

Maar ik vind dit echt een goede vraag!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je wel!
In principe zou dat wel kunnen,speciaal nu er LED lampen zijn.die maar een fractie van de energie gebruiken van de gewone gloeilamp,maar ze blijven energie gebruiken. Daarbij is het min of meer een traditie geworden en daar stappen we niet zo gauw vanaf!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Spaarlampen verbruiken minder stroom dan gloeilampen, maar verbruiken WEL stroom. Als een spaarlamp minder moet branden spaar je nog steeds stroom uit. Als door de spaarlamp, zomer- en wintertijd worden afgeschaft, kunnen ze ook adviseren om nadat je een hybride of elektrisch aangedreven auto aanschaft, maar met een omweg naar je bestemming te rijden omdat je eco-auto zuiniger is dan een auto met verbrandingsmotor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien ben ik de draad kwijt hoor maar wat hebben spaarlampen met de zomertijd te maken?

De idee komt van Benjamin Franklin die er in 1784 een artikel over schreef in de Journal de Paris, "An Economical Project". Het artikel is ironisch geschreven, en we leren eruit dat de meeste Parijzenaars in die tijd niet voor het middaguur uit hun bed kwamen. De basisidee was om efficiënter gebruik te maken van het daglicht, rekening houdend met het feit dat de mens zijn dag inricht op een manier die niet symmetrisch is ten opzichte van het middaguur. We staan immers laat op en gaan laat gaan slapen, in vergelijking met de zonsopgang en de zonsondergang. De zomertijd wordt in de Angelsaksische landen dan ook "Daylight Saving(s) Time" genoemd. De idee werd het eerst in de praktijk omgezet tijdens de Eerste Wereldoorlog, zowel in de gebieden die bezet werden door Duitsland, als in Engeland. De VS volgde in 1918. Tijdens de Tweede Wereldoorlog was er in de VS het hele jaar door zomertijd, en na de Tweede Wereldoorlog werd de praktijk in de VS weer volledig afgeschaft. Na de oliecrisis van 1973-74 werd de idee weer opgepikt, vanaf januari 1974 in de VS en vanaf 1977 in West-Europa.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beetje raar antwoord, ondanks de ironie. We zijn geen middeleeuwse Parijzenaars. De insteek is geweest langer gebruik te maken van het daglicht. Aangezien ons avondgebruik (stroom) steeds lager wordt is dit een legitieme vraag.
Het effect van de volgens mij eigenlijke opzet van de zomertijd, nl het verminderen van het energie gebruik, is in de praktijk helemaal niet uit gekomen. Uit onderzoek is gebleken dat het nauwelijks invloed heeft op het energie gebruik, het gebruik van spaarlampen zal daarmee ook een 'spettertje' op de gloeiende plaat blijken.