Waarom zijn zonnepanelen beter om energie op te wekken?

Want ze zeggen dat ze zoveel mogelijk zonnepanelen willen neerzetten, omdat dat beter voor het milieu is, en dat is ook zo, maar om zonnepanelen te maken is er toch ook heel veel chemische materiaal nodig? als er veel zonnepanelen worden gemaakt, komt er een ander milieu probleem vrij, namelijk van het maken van zonnepanelen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Milieu

Het beste antwoord

Ik durf niet bij voorbaat te stellen dat zonnepanelen beter zijn.
Per slot staat er in de vraagstelling niet bij ten opzichte waarvan beter....l

De energie wordt met die dingen wel schoner opgewekt dan met brandstof centrales (gas- kolen ed).

Grootste nadeel: de energie wordt opgewekt op een ander moment dan dat je het nodig hebt. Opslag is dus ook van belang voor het milieu plaatje. En accu's zijn nog niet milieu vriendelijk.

Mijn berekeningen geven ook aan dat mijn dak zuid-zuidwest gesitueert zelfs in nederland al voldoende licht vangt om met de standaard zonnepanelen, rendement ca 18%, mij in mijn totale energie behoefte te voorzien. Nu nog betaalbare en schone hoogrendement stroomopslag erbij (nanocondensator banken zijn nog slechts op laboratorium niveau leverbaar en heel duur)

Je kan bv ook gaan zoeken naar de "spiegel centrales" zoals een enkele in Spanje staat welke gewoon turbines hebben maar via spiegels de "ketel" door de zon verwarmd wordt. (zie ook bron)
Daarnaast kennen we ook nog getijden, wind en waterktracht centrales als schoon. Ik heb geen onderling vergelijk gemaakt tussen die alternatieven.

Daarnaast bestaat er ook nog zonnecelfolie, dus niet gebaseerd op silicium (grondstof: zand en opgedampt metaal).
Dit folie zal volgens mijn bron, een nuon verkoper, volgend jaar op de particuliere markt gaan komen en is veel voordeliger dan de huidige panelen om te maken. Levensduur is ook korter dan zonnepanelen, dus moet ik er nog een economisch kostenplaatje van gaan maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

de meeste basismaterialen voor zonnepanelen zijn niet zeldzaam en goed te recyclen.
Zonnepanelenfabrieken kunnen redelijk 'schoon' werken zodat de millieeffecten zeer beperkt blijven.
Belangrijkste argument is dat zonneenergie 'nooit' opraakt, en kolen, olie, gas en kernenergie eindig zijn.