Waarom wil men auto's op elektriciteit laten rijden ipv mazout, en verwarmingstoestellen op elektriciteit dan weer juist op mazout of gas?

Ik dacht dat een verwarmingstoestel op elektriciteit juist meer verbruikt, waarom zou een auto dan minder verbruiken?
Als het om de vervuiling gaat, dan blijft toch alles hetzelfde als men verwarming dan weer met mazout laat werken.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Milieu

Antwoorden (2)

het rendement van een auto op benzine of diesel is niet meer dan 20% terwijl het rendement van een centrale al heel gauw dicht bij de 50% zit. bovendien is de uitstoot van schadelijke gassen bij een centrale beter te beheersen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Reddie
12 jaar geleden
+4U!
Een verwarmingstoestel op elektriciteit verbruikt NIET meer dan op olie. De elektrische energie wordt voor 100% omgezet in warmte, terwijl een oliekachel veel warmte verspilt via de rookgassen.
Je hebt gelijk dat een elektrische auto eigenlijk niet minder verbruikt(in principe zelfs méér wegens extra verliezen). Maar er gelden wel de voordelen die in het eerste antwoord staan.