Steenmarters zijn beschermd maar waarom eigenlijk?(zie uitleg)

Als je kijkt hoeveel schade en hinder veroorzaakt word door steenmarters. Voorbeeld in tolkamer word een school geteisterd door deze beestjes de kinderen kunnen momenteel niet eens naar hun eigen school. Nu lees ik weer dat ze het voorzien hebben op het ziekenhuis in Zevenaar waar de auto's in de nachten aangevreten worden. Ik vraag me echt af waarom er dan geen actie ondernomen mag worden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Milieu
4.3K

Het beste antwoord

Er mag best actie tegen de diertjes ondernomen worden, zolang de dieren daardoor in hun voortbestaan niet worden bedreigd.

Dus de auto volledig inpakken zodat de steenmarter er niet bij kan mag gerust.

Het dier mag ook gevangen worden en elders weer uitgezet, geen probleem, dient alleen door een specialist te gebeuren.

Het dier doden omdat het overlast bezorgd vind ik te ver gaan, hangjongeren die overlast verzorgen mogen we ook niet afschieten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ze zijn bijna uniek en bedreigd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat ze zonder bescherming worden afgeschoten en uitsterven (zoals de wolf in Nederland)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
toen de steenmarter nog bejaagd werd voor z'n pels, ging het erg slecht met ze.
ze zijn nu beschermd , en zodoende nemen de aantallen gelukkig weer toe.
goed nieuws voor de biodiversiteit en het herstel van het oorspronkelijke evenwicht.
als je overlast ondervindt, is het wel heel simpel gedacht om het dier dan maar te doden.
er moet al zoveel natuur wijken voor de nietsontziende mens.
bovendien wordt de plaats van een gediode marter al weer snel ingenomen door een ander exemplaar.
beter is het te voorkomen dat ze zich in je huis of school nestelen, door te zorgen dat er geen toegangswegen voor het beestje zijn.