wat doet een dierentuin met een doie olifant?

voor de probleemkring op school.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Milieu
1.2K

Antwoorden (5)

Tsja, zelfs de grootste en sterkste olifant gaat uiteindelijk dood. Als dit in een dierentuin in Nederland gebeurt, is er een heel schema dat de dierenarts moet doorlopen om te kijken wat hij moet doen. Bijna alle dieren worden onderzocht om te kijken wat de doodsoorzaak is.

Daarna bepaalt de dierenarts wat er met het dier gaat gebeuren. Er zijn een aantal opties:

* vernietiging -> dit is eigenlijk hetzelfde als cremeren bij mensen. In een grote oven wordt de olifant verbrand.
* naar het museum -> sommige musea zijn geïnteresseerd in bijvoorbeeld het skelet van een olifant om deze tentoon te stellen aan bezoekers
* onderzoek -> sommige universiteiten willen meer weten over olifanten en gebruiken het materiaal van een dode olifant om onderzoek te doen.
* voedel -> het vlees van de olifant kan worden verwerkt tot kippen- of varkensvoer
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Twee mogelijkheden:
Die wordt ter beschikking gesteld van de wetenschap
Die wordt opgehaald door het destructiebedrijf, zoals ook bij dode dieren van boerderijen gebeurt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
begraven is geen optie.

er zal sectie worden verricht om te kijken waaraan het dier is overleden.
sommigen kunnen worden opgezet (museum) maar vaak is het een boeiend object voor de wetenschap en zal men onderzoeken kunnen doen, of kunnen oefenen als XXL lesmateriaal.

sommige delen kunnen bewaard worden (sterk water) botten kunnen bewaard worden (herbouw skelet bv)

kortom: het stoffelijk overschot krijgt altijd een doel en zal nooit in zijn geheel (als complete 'fant') vernietigd worden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet niet of ze het hier ook doen maar in het buitenland geven ze het vlees van dode dieren bv aan de leeuwen. Pas gelezen dat ze in China een dode giraffe op klaarlichte dag voor de leeuwen gooiden zonder hem eerst te villen en in stukken te snijden. Er stonden veel kinderen te kijken die daardoor over hun toeren raakten.
12 jaar geleden
Ze worden vaak naar een preparateur gebracht en opgezet voor musea etc.