Waar wordt er in nederland afgefakkeld? en hoe hoog zijn dan de affakkel-torens?

ook in de omgeving van amsterdam?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Milieu
teusvh
12 jaar geleden
Bij elke raffinaderij en installatie waar koolwaterstoffen worden verwerkt staat een zgh flare. Daar gaat een klein gasstroompje naartoe voor de pilot (waakvlam), en de functie van een flare is om als ergens in het systeem de gasdruk te hoog oploopt deze gecontroleerd te kunnen laten dalen. Dat kan automatisch, via safeties die op een vaste druk staan ingesteld, maar ook door als operator een klep open te sturen.
Het kan ook zijn dat een leiding druk- en gasvrij moet worden gemaakt voor reparatie. Dan wordt met stukstof het gas eruit gedrukt naar de flare, tot het gasgehalte zo laag is dat er geen ontbranding meer kan zijn.
Ook wordt wel 'onbruikbaar' gas naar de flare gestuurd. Bijvoorbeeld als er zoveel stikstof inzit dat het gas niet normaal bruikbaar is.
De hoogte van een flare is zodanig dat de verbranding geen overlast geeft. Soms is dat 20 meter, bijvoorbeeld bij een gasveld, maar bij raffinaderijen zie je ze ook wel van meer dan 100 meter.
Om een goede verbranding te verzorgen (en om de roetpluim te maskeren) zijn grotere flares voorzien van een stoomleiding. Om de brander zit dan een ring waarmee hogedrukstoom in de vlam wordt geblazen.

Antwoorden (1)

Bj Shell in moerdijk wordt regelmatig afgefakkeld