Klopt het dat je stroom groen mag noemen als je een stuk bos opkoopt en daarmee voorkomt dat het gekapt wordt?

Ik werd net gebeld door Essent. Zij beweren dat zij uitsluitend nog groene stroom leveren. Nou weet ik dat Essent onderdeel is van RWE, dat in Duitsland nog steeds ongelooflijke hoeveelheden kolen aan het winnen is en dat Essent gewoon nieuwe kolencentrales aan het bouwen is. Dat legde ik de meneer aan de telefoon ook voor. Daarop reageerde hij door te zeggen dat de stroom wel groen is, omdat Essent de CO2 "compenseert" door grote stukken bos op te kopen. Doordat de bomen daardoor niet gekapt kunnen worden, zou de CO2 zijn gecompenseerd.

Klopt het dat je stroom in een dergelijk geval "groen" mag noemen?

Persoonlijk vind ik dat een beetje flauwekul, want die bomen staan er al, je compenseert dus in feite niks. Je beschermt die bomen dan wel tegen potentiële kap, maar dat is iets dat sowieso niet zou moeten gebeuren.

Ik vraag me nu af welke energiemaatschappijen het nog meer op een dergelijke manier doen. (Niet onderdeel van deze vraag)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Milieu
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zal het je nog leuker vertellen: ik las gisteren in de Spits dat er een nieuwe kolencentrale wordt gebouwd door RWE/Essent in Limburg. Hoezo uitsluitend groene stroom? ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@MufMuf: Dat zei ik in mijn vraag al. In Groningen in de Eemshaven bouwen ze momenteel ook een enorme centrale, goed voor 2 miljoen huishoudens. @CaveCanem: Ik ben 't met je eens dat bos kopen en beschermen geen manier is om CO2 te compenseren, maar dat zei ik ook al in mijn vraag. De vraag is puur of je stroom wettelijk groen mag noemen als je dat doet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah ja, nu zie ik het staan. Mooi overheen gelezen daarstraks.. :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze zouden echt bomen moeten planten, dat zou de natuur en hun verhaal goed doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb ik hun ook gezegd en dat ik niet in hun verhaaltjes trap, maar 't kan ze gewoon niet schelen.
teusvh
12 jaar geleden
Het klopt dat er vreselijke onzinverhalen worden verteld over die bossen die zogenaamd CO2 zouden opnemen. Dat is ook wel zo, maar elk blad dat afvalt, elke boom die omwaait, wordt opgeknabbeld door torretjes, zwammen en schimmels, en die brengen op de gram nauwkeurig alle eerst opgeslagen CO2 weer terug in de atmosfeer. Dat is de natuurlijke CO2-kringloop, zoals ik in de 2e klas van de MAVO leerde.

Antwoorden (2)

Er is een handel in CO2 emissie certificaten. Daarmee kan je je CO2 compenseren. Echter hebben de energiebedrijven (in Dld, dus ook RWE) deze certificaten zelf eerst GEKREGEN en deze vervolgens gewoon doorverkocht aan de klanten (geschatte winst iets van 9 miljard Euro in 3 jaar tijd ofzo). De bedoeling was om zo CO2 te reduceren. Echter door de certificaten gratis ter beschikking te stellen, is een CO2 uitstotende bruinkoolcentrale plotseling wel hel erg interessant geworden... Maar om nou te beweren dat daardoor de stroom groen geworden is... het mag waarschijnlijk wel, maar correct is het niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En waar komen bomen in beeld, bij dit antwoord?
Groene stroom is elektriciteit opgewekt uit duurzame energiebronnen. Het begrip wordt gebruikt om een onderscheid te maken met de gewone elektriciteit, die dan "grijze stroom" wordt genoemd. In het elektriciteitsnet is er fysisch gezien uiteraard geen verschil tussen beide.

Nee dus, dan mag je het geen groene stroom noemen. Wel is een vaststaand feit dat Essent ook veel aan groene stroom doet, dmv zonnepanelen en windmolenparken.
Alleen is het ook zo dat alles door hetzelfde netwerk wordt gestuurd, dus zowel grijze als groene stroom en je dus nooit weet wat voor stroom je krijgt. 2 derde van de nederlanders heeft nu `groene`stroom, maar zo lang niet 100% overstapt zal de energie nooit helemaal groen zijn.

Greenchoice doet het ook zo, verder kan ik geen maatschappij vinden die het op een dergelijke manier doet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry, maar dit antwoord vind ik veel te mager. Slechts één zinnetje gaat werkelijk over mijn vraag, maar dat is "nee dat mag niet", zonder verdere uitleg.