Lopen de seizoenen vanaf nu voor de maanden?

De winter was wel op een goede maand, maar de zomer en herfst is wat iets te vroeg gekomen... ;o
En het leek alsof wij geen Lente had gehad. o.o

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Milieu

Antwoorden (2)

Nee hoor, om van een verschuiving van de seizoenen te kunnen spreken is meer nodig dan wat warme lentes en regenachtige zomers
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De kalender loopt redelijk zuiver, en al decennia zoniet eeuwen valt de dag dat de winter 'begint' eigenlijk op het hoogtepunt van de winter, begint de lente op het hoogtepunt van de lente etc.
Weer dat gevoelsmatig bij het seizoen hoort, begint vaak een maand eerder dan dat de kalender zegt dat het seizoen begint. Voor andere delen van de wereld zal de verschuiving weer iets anders of meer of minder zijn, voor zover ze de zelfde 'startdagen' aanhouden.

Zo zien we december vaak al als een echte wintermaand, is het in september vaak al herfstig, en maart vaak al lente. Maar niet altijd ; die maanden kunnen ook uitgesproken wisselvallig of relatief warm/koud zijn.

Zo zijn er ook jaren dat de winter eigenlijk eind januari pas begint, en de zomer pas half juli en tot dik in oktober doorloopt. Het zijn en blijven gemiddelden. We kunnen het 'officiele' begin van de seizoenen natuurlijk niet elk jaar op een nieuwe willekeurige dag laten beginnen - al doen we er natuurlijk verder niks mee. Het zijn maar globale indelingen, natuurlijk. Bovendien zijn aan de andere kant van de wereld weer totaal aan ons tegenovergesteld.