De Noordzee tempert ons klimaat wat; de zomers zijn minder warm en de winters zijn minder koud. Dat komt omdat het water er zo lang over doet om op te warmen en later weer om af te koelen. Dat is een zogenaamd zeeklimaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Enorm. De zee vormt een enorme buffer, die het weer in ons land gematigd houdt. We hebben dan ook een zeeklimaat.
13 jaar geleden
Op het klimaat als geheel heeft de Noordzee niet zo veel invloed, op het klimaat van de landen die er langs liggen, des te meer!

De Noordzee zorgt er voor dat onze winters zachter en natter zijn, en onze zomers koeler en natter zijn. Als Nederland niet aan de Noordzee zou liggen, zou het dus 's-winters veel kouder en droger zijn, en in de zomer veel warmer en droger zijn. We zouden dan een continentaal- of landklimaat hebben, in plaats van een gematigd zeeklimaat.

Als je ook nog wil weten hoe de zee dat dan doet, kun je in onderstaande link kijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het klimaat in Nederland heet niet voor niets gematigd maritiem. De invloed van de Noordzee is er groot. Zo is de zee een belangijke demper van extremen. In de winter verwarmend en in de zomer verkoelend. Ook is door de nabijheid van de zee de luchtvochtigheid groter. Daarbij zijn er van die dagelijks optredende weersverschijnselen als land en zeewind, die allemaal bij elkaar opgeteld over een lange tijd ook tot het klimaat behoren. De Noordzee kan evenwel ook versterkend werken. Bijvoorbeeld als er een depressie overkomt en het water relatief warm is. Dan kan die depressie verdiepen. Ook is het gedrag van een depressie (maar ook van een hogedrukcel) boven land anders dan boven zee. Eigenlijk is de invloed zo groot dat het een heel boekwerk wordt als je alles zou willen beschrijven en vooral: de elkaar beinvloedende processen.
Want de zee heeft ook eb en vloed en hoewel niet altijd rekent dat ook door in het weer dus ook naar het klimaat toe. En in feite is "hoewel niet altijd" in de vorige zin maar voor het gemak. In de meteo heeft namelijk iets dat geen rol speelt ook invloeden. Bijvoorbeeld omdat andere processen dan sterker of zwakker in het totaalplaatje werken.
De Noordzee zelf staat weer in verbinding met nog groter water:de Oceaan. Dat water kan periodiek ook warmer dan wel koeler zijn. Dus de open verbinding speelt ook een rol, niet de enkele aanwezigheid van die plas als zodanig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door het intensieve gebruik van de Noordzee behoort zij tot de meest belaste zeegebieden ter wereld. Sinds 1984 vindt overleg plaats tussen de acht Noordzeelanden (Noorwegen, Zweden, Denemarken, Nederland, Groot-Brittanniė, Belgiė, Frankrijk en Duitsland); de verschillende conferenties (Bremen, 1984; Londen, 1987; 's-Gravenhage, 1990) hebben weliswaar geleid tot afspraken over het te voeren milieubeschermingsbeleid, maar in de praktijk blijken deze slechts weinig effect te sorteren of zelfs niet te worden nageleefd.
De door industrie (zowel ter land als ter zee) en scheepvaart geloosde hoeveelheden afvalstoffen in de Noordzee en in de rivieren die erin uitmonden (o.m. Schelde, Maas, Rijn), hebben geleid tot sterke veranderingen in het heersende ecosysteem, met bijv. algenplagen (Scandinavische zuidkust, 1988) en de bedreiging van het voortbestaan van bepaalde diersoorten (zeehond, tuimelaar, bruinvis) tot gevolg.