Welk voertuig is het slechts voor de luchtkwaliteit, en waarom?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Milieu

Antwoorden (3)

Hummer, die gebruikt het meeste benzine!

Toegevoegd na 22 seconden:
verkeerd gelezen ik dacht auto:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een vliegtuig.
Deze verbruikt de meeste brandstof per afgelegde afstand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat hangt sterk af van het type vliegtuig - je kan ook moeilijk zeggen hoeveel 'een auto' verbruikt, want een hybride wagen verbruikt een pak minder dan een terreinwagen. Je kan gegevens over de grootte van de brandstoftanks van een bepaald type vliegtuig, en de maximale afstand die daarmee volgeladen afgelegd kan worden, gemakkelijk vinden op het internet (Wikipedia is vermoedelijk de meest toegankelijke bron). Door die twee cijfers door elkaar te delen krijg je een idee van het brandstofverbruik onder ideale omstandigheden. Daar moet je in de praktijk altijd nog een goeie veiligheidsmarge bijdoen: vliegtuigen vliegen nooit in rechte lijn en vliegen zelden tot de laatste druppel brandstof op is. Korte-afstandsvluchten verbruiken vaak de helft meer brandstof per kilometer dan lange-afstandsvluchten. Deze cijfers worden meestal ook in CO2 calculators zoals Greenseat (http://www.greenseat.nl) in rekening gebracht, in dit laatste geval zijn ze bijvoorbeeld afkomstig van UNEP. Een voorbeeld van praktische berekening: uit http://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_777 kan je halen dat een volgeladen Boeing 777-200 op een afstand van 6000 kilometer ongeveer 2000 liter kerosine per 100 km verbruikt , terwijl het lange-afstandstype van hetzelfde model, de 777-200LR (long range) ruim de dubbele afstand aflegt met ongeveer 1500 liter kerosine per 100 km. De brandstofkost per passagier is dan eenvoudig berekend door deze cijfers te delen door het aantal passagiers in dat vliegtuig (in dat type vliegtuig 300 tot maximaal 400). Dit vergelijken met een auto, hangt volledig af van het brandstofverbruik van de auto die je wilt nemen. De afstand afleggen met een Hummer gaat je echt niet milieuvriendelijker maken. Maar over het algemeen, als je binnen Europa reist, ben je van zodra je met 2 personen of meer bent inderdaad beter af met een eenvoudige auto.
formule 1 wagen. Is ook nog eens nutteloos omdat je alleen maar rondjes rijdt in zo'n ding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Formule 1 autoindustrie, compenseert alles dmv van investeringen in bio-onderzoek, electro alternatieven, tevens de vliegtuig en andere vervoers activiteiten compenseren ze door de aanleg en investments in bos gebieden, ja ik weet het geloof het of niet maar 't is zo, er rijden zelfs al teams met half half.