waardoor kan grondwater vervuild worden?

ik zou graag een goeie antwoorden hebben op mijn vragen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Milieu

Antwoorden (3)

Ik ben blij dat je graag een goed antwoord wil hebben op je vragen, maar daarin verschil je niet veel van anderen denk ik...

maar goed:
Grondwater kan vervuild worden door onder andere:
- minerale olie en benzine, als gevolg van bijvoorbeeld lekkage bij tankstations of ongelukken. Tegenwoordig hebben tankstations allemaal vloeistofdichte bestrating, maar dat was vroeger niet het geval.
- Cyanide, als gevolg van de ouderwetse vetgasfabrieken. Die fabrieken staan er niet meer, maar waren tot in de helft van de vorige eeuw nog volop bezig met het verontreinigen van veel grond rondom de fabriek.
- bestrijdingsmiddelen. De landbouw heeft vele jaren lang de gewassen besproeid met bestrijdingsmiddelen die daarmee ook in de grond, en dus in het grondwater terecht kwamen.
- zware metalen: allerlei afval dat in de grond is gestopt in het verleden (stortplaatsen etc) bevatten diverse zware metalen zoals cadmium, lood, koper. Deze stoffen lossen langzamerhand op en komen ook in het grondwater terecht.
- zware metalen: iedereen die een houten tuinhek of afscheiding heeft, heeft dat met geimpregneerd hout. Dat impregneermiddel bevat zware metalen en dat loogt langzamerhand uit en dat komt terecht in het grondwater.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
prima antwoord. ik zou er nog de kunstmest aan toe willen voegen. +1 !
itsme
12 jaar geleden
er kan nog heel veel meer aan worden toegevoegd, maar dit zijn de belangrijkste ...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij is dit gewoon een huiswerkvraag jongens....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan heb je zeker wel heel wat bodempjes gesaneerd itsme?
itsme
12 jaar geleden
tja dat kan je wel zeggen... pakweg een half miljoen ton
Door illegale stort van chemisch afval en door verhoogde radioactiviteit die dan door de mens veroorzaakt is en niet door de natuur zelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
itsme
12 jaar geleden
dus legale stort van chemisch afval vervuilt niet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry @Itsme, ik probeerde jouw lijst aan te vullen. Mag zeker niet hè. Zal er de volgende keer om denken hoor.
Door overstroming ,alle soorten van stoffen komen dan overal verspreid .
zoals beerputten ,en opgeslagen giftige stoffen in bergruimtes die ondergelopen zijn.