Klopt het dat er in nederland meer bomen worden gekapt dan er worden aangeplant?

De overheid maakt zich zorgen over de herkomst van hard hout uit de amazone, maar doet er niets aan dat gemeentes of weg beheerders luk raak de ketting zaag hanteren.Ik zie als ik door het land rij meer gekapte bomen liggen, dan er nieuwe voor terug gezet zijn.Verder hebben biomassa centrales weinig zin als er geen extra bos aan plant is.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Milieu

Antwoorden (3)

Dat was lastig te vinden.
Het blijkt dat het sterk afhangt hoe je dat telt.
Maar nader onderzoek wijst uit dat er een heel klein beetje bijkomt:

"Nu is voor het eerst een vergelijking gemaakt van het bosareaal in 1990 en 2000 op basis van precies dezelfde methode en onderliggende data. Het bleek dat het netto bosareaal (volgens bosdefinitie) is toegenomen van 362.000 ha in 1990 naar 368.000 ha in 2000."
14 jaar geleden
In 1917 kwam de eerste wet: de Nood Boschwet . Deze werd in 1962 omgezet in de Boswet , die nu nog van kracht is. In de Boswet staat dat het aantal hectaren bos in Nederland niet minder mag worden (een hectare is ongeveer zo groot als twee voetbalvelden).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Officieel zou het niet mogen dat er meer gekapt word.. Maar het zal ongetwijfeld gebeuren!