Kun je beter veel of weinig papier gebruiken? (om milieu vriendelijk te zijn)

Laatst hoorde ik in een tv programma dat je beter veel papier kunt gebruiken omdat hier speciaal bomen voor worden gekweet. Meer papier gebruik zou dus meer bomen betekenen. Klopt hier iets van??

Toegevoegd na 24 minuten:
gekweet moet natuurlijk gekweekt zijn...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Milieu

Het beste antwoord

Je kunt nooit beter veel papier gebruiken. Het is wel zo dat er productiebossen zijn die gekapt worden voor de papierindustrie. Papier is wel een milieuvriendelijker product geworden, maar nu ook het blijft een product waar we kostbare grondstoffen voor gebruiken en waarbij chemicaliën worden gebruikt om het te maken.
Er zijn nog voldoende redenen over om zuinig met papier om te gaan.

Een paar feiten over papier en milieu:
•Als de helft van het papier in de wereld gerecycled wordt, besparen we 8,1 miljoen hectare bos: dat zijn zo’n 5,5 miljoen voetbalvelden.
•De papierindustrie is de op twee na grootste gebruiker van chloor (dat wordt gebruikt om het papier te bleken). Chloor is erg schadelijk voor organismen die in het water en de bodem leven.
•Elke Nederlander gebruikt gemiddeld tweehonderd kilo papier per jaar: dat is een halve kilo per dag.
•Van al het industrieel gekapte hout wordt 42 procent gebruikt om papier mee te maken

Voor meer feiten: zie link
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee, voor papier worden bomen gebruikt. Er worden wel bomen voor gekweekt, maar dat zijn er net zo veel als ze gebruiken, dus dat levert uiteindelijk niets op.
Daarnaast word veel papier gerecycled, dus heeft dat niets te maken met bomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Essierulez, helemaal goed, +1.
AWM
14 jaar geleden
@Derko: Als het veel CO2 kost, is het toch goed ? ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
slim opgemerkt antwoordman!
En Derko, jij zegt recycelen brengt het milieu alleen maar meer schade toe, maar meer dan wát precies? Het brengt namelijk niet minder schade toe dan het gehele proces van 'nieuw' papier maken, vooral niet als je maar weinig en gifloos bleekmiddel gebruikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'oud hout' neemt meer CO2 op dan 'nieuw hout' en is daarom beter.
Nee, daar klopt geen hout van!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom zou je meer papier gebruiken dan nodig is.

Ook al worden er speciaal bomen gekweekt, het zal toch een belasting zijn van de aarde.

Stel de bio brandstof komt er. Goed voor het milieu zou je denken. Ja het is beter voor de ozon laag qua uitlaatgassen. Maar bedenk eens wat het aan andere kostbaarheden kost om dat allemaal te verbouwen. De aarde, het water, eventuele bestrijdingsmiddelen, enz, enz. Ook de aarde is kwetsbaar en kan uitgeput raken (bv de grond).

We zouden ook wat terug moeten doen en meer zorgen dat de aarde onderhouden wordt in plaats van het alleen maar gebruiken.