Hoe lang blijft gebied rond Fukushima 'verboden gebied'?

De Japanse premier Naoto Kan heeft een zone van 20 kilometer rond de beschadigde kerncentrale van Fukushima uitgeroepen tot verboden gebied. Er verbleven nog zo'n 60 gezinnen.

De vraag welke ik me er bij stel is 'hoe lang', dit gebied als 'verboden gebied' wordt beschouwd...

Toegevoegd na 42 minuten:
Of beter nog... hoe lang zou dit nog kunnen duren...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Milieu
1K

Het beste antwoord

Dat ligt er een beetje aan, waardoor de straling wordt veroorzaakt; zijn dat jodium producten, dan gaat het hooguit over een paar maanden. Wordt de straling echter door cesium of zelfs plutonium veroorzaakt, dan hebben we het eerder over jaren.

Van wat ik gelezen heb, is het stralingsniveau gelukkig niet al zo hoog en niet te vergelijken met Tsjernobyl. Daar kwam een grote hoeveelheid plutonium, cesium en andere stralingsproducten vrij (voor een groot deel in de atmosfeer) en is (was?) het stralingsniveau vele malen hoger dan bij Fukushima.
Volgens deze site is het stralingsniveau nu in Tsjernobyl 0,027mRem per uur, dat is ca. 0,25µSievert. En dat zou een een factor 25 minder zijn dan nu in Fukushima (ca. 6-8 µS) http://www.chernobyl.info/Default.aspx?tabid=120

In de omgeving van Fukushima krijg je ongeveer net zo veel straling in 2 weken als dat je normaal in 1 jaar bij elkaar krijgt (ca. 3 mS). Dat is niet mooi, maar ook niet heel verontrustend. Het probleem is eerder, dat als je daar woont je met bijna alles wat je doet nog meer straling oploopt (vooral als ook het water verontreinigd is). Vanaf 100mS per jaar is er sprake van een verhoogd kankerrisico. Wat straling doet met je DNA en wellicht pas na generaties aan het licht komt, is onbekend.

Aangezien het bouwland in Japan schaars en kostbaar is, zal het gebied rond Fukushima toch redelijk snel weer bewoond worden. Waarschijnlijk wordt een deel van het gebied opgeruimd. Op de plaatsen waar de atoombommen in 1945 vielen, wonen ook gewoon weer mensen en dat gebied was vele malen sterker verstraald. Echter zijn daardoor ook vele mensen gestorven of met afwijkingen geboren.

Om de vraag te beantwoorden; ik denk dat binnen 2 jaar het gebied rondom Fukushime weer bewoond is en dat er een veiligheidszone van 2-5 kilometer over blijft die langer niet bewoond blijft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Top antwoord! Dankje ;x Jammer is wel, dat ik kwam te lezen dat men nog niet echt goed weet wat straling met DNA doet! Wat mij betreft is het iets werkelijks maar toch onwaarschijnlijk virtueel, ontastbaar...

Andere antwoorden (2)

geen idee, totdat de radioactieve straling weg is.
30 kilometer rond tsjernobyl zijn ook nog steeds verboden zone en die ramp is 25 jaar geleden.
het kan dus wel even duren

Toegevoegd na 42 minuten:
Hoelang het kan duren ligt aan de halfwaardetijd van de vrijgekomen stof.
Ik weet niet welke stoffen er zijn vrijgekomen dus dat kan ik niet zeggen.
Maar als het bijvoorbeeld uranium is dan is het gebied voor de komende miljoen jaar afgesloten want dit heeft een halfwaardetijd van 235.000 jaar uit mijn hoofd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik hoorde net op het nieuws dat dit iig 9 maanden duurt. Dan gaan ze weer meten.