Hoe zit het met het verspillen van water?

Waar verspillen we het meeste water mee? En waar moeten we op letten om dat niet te doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Milieu
2.7K

Het beste antwoord

Hier kun je precies zien hoeveel water we verbruiken per persoon per dag:
Douche 49,8 liter
Wastafel 5,3 liter
Toiletspoeling 37,1 liter
Kleren wassen, hand 1,7 liter
Kleren wassen, machine 15,5 liter
Afwassen, hand 3,8 liter
Afwassen, machine 3,0 liter
Voedselbereiding 1,7 liter
Koffie en thee 1,2 liter
Water drinken 0,6
Overig keukenkraan 5,3 liter
Totaal 127,5 liter

Watergebruik per handeling:
1 bad: 120 liter
1 minuut douchen: 7,8 liter
1 keer wastafel gebruiken: 4 liter
1 keer toilet doorspoelen: 9 liter
1 keer wasmachine gebruiken: 100 liter
1 keer handwas: 40 liter
1 keer afwassen: 5 liter
1 keer vaatwasmachine gebruiken: 18 liter

Om te besparen zou je een kookwekkertje kunnen gebruiken bij het douchen, dit instellen op 5 minuten, niet na elk plasje de wc doortrekken (of een baksteen in de stortbak leggen). Verder natuurlijk bij tandenpoetsen kraan dichtdraaien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1x handwas 40L? Das wel veel.. Ik ben ook van mening dat 0.6 liter water drinken niet onder "verbruiken" maar onder "gebruiken" valt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik op de bron klik kan het niet. Niet meer ''en een beetje van mezelf'' opschrijven in het vervolg. ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zal het nooit meer doen;-)

Andere antwoorden (3)

Lang douchen is een grote boosdoener. Kost honderden liters water.

Een bad nemen in plaats van een douche is trouwens nog erger ( maar wel relaxt op zijn tijd).
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nadeel: je drijft in je eigen vuil ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Honderden liters lijkt me best wel veel, ik heb het wel eens bijgehouden, maar ondanks een vrij lange douche (15 minuten meen ik) kwam ik op een liter of 50 uit.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
douchen levert een gemiddeld gebruik van 7,8 liter per minuut op. dus reken maar uit. moet bekennen dat ik zelf soms wel een half uur onder die lekkere hete straal sta. Valt op dat gebied voor mij dus ook nog wel wat winst te boeken. denk dat de prijs van kraanwater gewoon omhoog moet, zodat we wat bewuster met het watergebruik omspringen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan heb ik denk ik het geluk dat mijn douchekop slechts weinig doorlaat of zo.
W.c. doorspoelen met drinkwater, dat vind ik pas verspilling. Bovendien wordt veel te veel water gebruikt om een plas door te spoelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Douchen is de grote boosdoener zoals al eerder gezegd maar met een waterbesparende douchekop kun je water besparen. En met volle wastrommels wassen is ook voordeliger, wat water en ook energiebetreft, dan met een halflege trommel wassen. En als je bijvoorbeeld een nieuwe wasmachine koopt kunt je er op letten welk enegielabel het apparaat heeft en waar dat voor staat.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je hebt ook waterbesparende kranen maar die zijn nogal prijzig, althans dat vind ik.