Draagt het kappen van regenwouden en bossen bij tot de opwarming van de aarde?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Milieu
1.5K

Antwoorden (5)

Het antwoord is niet zo simpel. Bomen nemen CO2 op maar wouden stoten volgens recent onderzoek ook broeikasgas uit. Bomen brengen ook vocht in de lucht die wolken veroorzaken en dat weerkaatst ook weer zonlicht terug het heelal in. Algen in zee schijnen ook een behoorlijke bijdrage te leveren aan de CO2 opname. Kortom we weten niet of bomenkap bijdraagt aan de opwarming van de planeet. Het is wel slecht voor de biodiversiteit en de bodemgesteldheid. Waar bomen gekapt zijn ontstaat vrijwel direct bodemerosie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat kunnen we doen tegen Global Warming

Om Global Warming tegen te gaan, zullen we minder CO2 moeten produceren. Ook andere chemische verbindingen als CH4, N2O en verschillende fluorverbindingen moeten minder worden uitgestoot. Maatregelen hiervoor worden beschreven in het Kyoto-protocol, of Verdrag van Kyoto, dat door verschillende landen (waaronder Nederland) is ondertekend. Opvallend is dat de USA, notabene de grootste vervuiler van onze planeet, het verdrag (nog) niet heeft ondertekend.
Maatregelen die voorkomen in het protocol:

Stoppen met het kappen van regenwouden
Het aanbrengen van katalysators in auto's
Het verminderen van de CFK-productie
Het ontwikkelen van alternatieve brandstoffen

Deze maatregelen zijn echter zeer kostbaar, waardoor het lastig is ze uit te voeren.

Maar bedenk ook: een beter milieu begint bij jezelf!!
Bedenk hierbij vooral dat CO2 ontstaat door het gebruiken van fossiele brandstof.

Pak bijvoorbeeld eens minder vaak de auto.
Plant bomen en planten, die nemen CO2 op en zetten het om in onschadelijke suikers.
Gebruik geen CFK-spuitbussen (zijn inmiddels ook verboden)
Wees zuinig met energie (laat lampen niet onnodig branden, verwarming graadje lager)

Ondanks dat de echte actie toch echt bij de grote machten ligt: alle kleine beetjes helpen!

Verplichte kost voor iedereen is de documentaire "An Inconvenient Truth" van Al Gore, hierin worden de gevolgen van Global Warming uitgelegd, compleet met zeer schokkende foto's en grafieken.

Toegevoegd na 53 seconden:
Ja het kappen heeft er dus wel mee te maken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, er worden bomen gekapt of bossen platgebrand om ruimte te maken voor plantages waarop voedsel wordt verbouwd om de dieren in onze bio-industrie van voedsel te voorzien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In feite zit er een hele grote voorraad CO2 'vast' in bossen. Kappen van regenwouden en vervolgens verbranden van het hout zorgt er voor dat er méér CO2 teruggegeven wordt aan de atmosfeer, dan dat er door de bossen aan onttrokken wordt.
Als je meer bos kapt, kan er door het resterende bos minder CO2 uit de atmosfeer worden omgezet in plantenmateriaal en zuurstof, en blijft er dus weer meer CO2 in de atmosfeer. De CO2-balans raakt dus verstoord.
Dat kan dus betekenen dat er invloed zal zijn op het klimaat.

Verder is het natuurlijk een enorme vernietiging van natuurlijke hulpbronnen als het oerwoud gekapt wordt en krijg je enorme problemen met bodemerosie op plaatsen waar de tropische bosbodem kaal wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij wel.
In bossen , onder de bomen is het altijd koeler dan op kale vlaktes.
We stonden jaren geleden op een camping in het bos.Trui
en jas aan ,echt koud.
Op de zelfde camping op de weide ,liepen de mensen in een korte broek.(ik besef dat dit micro is)

Zelf heb ik in zuid America gezien hoe er voor echt heel weinig geld,het loon voor degenen die het nodig hebben,eten,en uit commerciele overwegingen,handel,boskap,
de aarde voor miljarden schade wordt aangedaan.

Na ons de zonvloed.