Met een schors, zonder zou die uitdrogen en/of schimmelen, rotten, ...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sommige bomen maken een soort antistofjes aan. En sommige bomen hebben van bepaalde schimmels helemaal geen last - denk maar aan paddenstoelen, sommige zijn gevaarlijk voor een boom, andere helemaal niet. Tegen die laatste hoeft een boom zich ook niet te beschermen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een normaal gezonde boom heeft een uitgebreid systeem om zich te beschermen tegen aanvallen van buitenaf, hun afweersysteem, en net als bij de mens, hoe gezonder de boom is, hoe beter de weerstand.
Allerlei stofjes die de boom zelf aanmaakt beschermen hem tegen aanvallen van virussen, bacterién en schimmels.
Mooi te zien bij de beruchte iepenziekte ( schimmelziekte)
Indien er voor langere tijd te weinig neeslag valt en de iepen dus te droog komen te staan, is hun afweersysteem vrijwel weg en ontstaat de iepenziekte.
Wel is dat vaak weken, soms zelfs maanden na dat de iepen te droog stonden en valt er indertussen wel voldoende regen, maar dat is dan al te laat en gaan er opnieuw duizenden iepen dood.
Natuurlijk is het niet alleen de droogte, maar ook te laag grondwaterstand, te veel bomen te dicht op elkaar, en rondom de boom erg veel verhard ( bestraat).
Het gevallen regenwater loopt direct het putje in, terwijl de boom er om verlegen zit.
Alles valt of staat met het afweersysteem van de boom zelf.