Wanneer is een verpakking duurzaam?

Aan welke eisen moet een verpakking dan doen? Welke materialen worden hier vaak voor gebruikt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Milieu
1.9K

Het beste antwoord

-Duurzame oftewel eco-vriendelijke materialen die we kunnen gebruiken voor verpakkingen zijn op plantaardige basis; volledig biologisch afbreekbaar en onschadelijk voor onze planeet.
-Wanneer er voldoende draagvlak voor is, kunnen we de druk bij producenten opvoeren om zowel de verpakking te verminderen als verantwoorde materialen te gebruiken. Dit geeft ons een betere toekomst.
-Een mooi voorbeeld in de natuur van duurzame verpakking is... een ei!
-Men is reeds bezig met de z.g. "Plant Bottles"; 100% recyclebaar waarvan minstens 30% bestaat uit plantaardige delen.
-Bio-based plastic kan men gebruiken voor b.v.limonade of colaflessen. Wel is hier nog het nadeel van de brosheid, beperkte hittebestendigheid en doorlaatbaarheid van het materiaal aanwezig.
Er zijn ontwikkelingen bezig met Hoog Biobased Plastic (HIPLA)voor toepassingen in huishoudelijke apparaten, verpakkingen, auto's (b.v. bumpers)

-Wel moet men de beperkingen of grenzen van duurzaamheid in de gaten houden.
-Door overdreven druk van de overheid moet het niet zover gaan met de verpakking gelijk wat er met de biobrandstof aan de hand was. Jungle kappen om plaats te maken voor velden met planten die i.p.v. voedselproductie deze voor brandstofproductie worden gebruikt. Slecht voor ons en de planeet.
-Ook plastic draagtassen zijn alleen al door het meermalen te gebruiken veel vriendelijker voor het milieu dan papieren zakken. Ook zijn ze veel sterker en wanneer men deze kracht door papierdikte wilt opvangen dan kost dit het 3-voudige aan vrachtwagens afval. Over waterbestendigheid nog niet gesproken.

-Onverantwoorde en overbodige verpakkingen heffen een zware tol op het milieu, onze gezondheid en... onze portemonnee!
-Van elke 10 euro besteden we 1 euro inde Supermarkt voor de verpakking van levensmiddelen.
-Meer dan 30% van ons huishoudelijk afval komt van de verpakking af, waarvan het meeste eindigt op een stortplaats.

-Genoeg voor vandaag dacht ik zo !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

papier (melkpakken bijv), stof (katoen, linnen etc)
plastic (recycelbaar) complete gebouwen (cement etc), stroom,
kortom van alles dat opnieuw gebruikt kan worden.
google het craddle to craddle - systeem en je komyt alles aan de weet alles over duurzaamheid en hergebruik.

Toegevoegd na 2 minuten:
hier vind je van alles erover http://www.duurzaamheid.nl/c2c/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Duurzame verpakking is gemaakt van hernieuwbare grondstoffen (onuitputtelijk en als grondstof CO2neutraal).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
duurzaam betekent dat je iets nog een keer kunt gebruiken zoals een telefoon of een computer.
iets wat niet duurzaam is kun je slechts eenmaal gebruiken, dit zijn vaak grondstoffen, als je er eenmaal iets van hebt gemaakt kun je het niet meer terughalen.

In principe zijn verpakkingen niet duurzaam volgens dit model, je gebruikt het maar een keer en daarna verliest het zijn nut en gooi je het weg. Maar je kunt het wel duurzaam maken door er voor te zorgen dat je het nog een keer kunt gebruiken.
Zo kun je karton nog een keer gebruiken door het te verzamelen in een papierbak en er daarna weer een product van te maken.

Bij steeds meer verpakkingen lukt dit: plastic, karton, glas en metalen (wellicht vergeet ik iets) worden apart ingezameld of worden uit afval gescheiden op de stortplaats. Als je de grondstoffen dus nog een keer kunt gebruiken kun je het duurzaam noemen. Maar eigenlijk is een verpakking pas echt duurzaam als je het vaker dan een keer kunt gebruiken(denk aan een waterflesje) en daarna weer inzamelen.