Wat is het summum van centrale verwarming?

Hoe krijg ik de grootste efficiëntie?

Lekker warm en met minimale stookkosten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Milieu

Het beste antwoord

Een plastic 1,5 literfles met heetwater tussen de benen, als kruik. Centraler kan het niet.

Vooral als je alleen in een grote ruimte zit, bv s'avonds laat als iedereen al naar bed is, hoef je die woonkamer aanzienlijk minder hoog op te stoken.

Als je dan ook nog iets over je schoot legt, een kussen of een deken, hoef je ook minder vaak het lauwe water uit de afgekoelde fles weer op temperatuur te brengen, om er weer warmpjes bij te zitten.

Dus gewoon een waterkoker kopen, die kun je ook gebruiken als je kleine hoeveelheden heet water nodig hebt in de keuken, zodat je niet het eeuwig durende hete water helemaal van boven uit de ketel hoeft te betrekken.

Het enige nadeeltje:
je moet even wachten totdat de waterkoker heet water heeft gemaakt, vaak niet meer dan 2 minuten.
Ideaal voor kleine afwasjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het summum van centrale verwarming is warmtedistributie, ook wel stadsverwarming genoemd. Niet alleen is dit een grootschalig cv systeem. Het maakt in veel gevallen ook nog eens gebruik van restwarmte (die anders verloren zou gaan) van industrie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je centrale verwarmingsketel aansluiten op een warmtepomp geeft volgens mij de meeste energiebesparing, vermits de warmte uit de bodem naar je CV wordt gepompt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zorg ook dat je geen tochtgaten bij de deur hebt.
Leg hier een tochtrol -hond neer. (of repareer dit)
Gordijnen `s avonds dicht doen.
Een kaarsje branden.
Een plait met armsgaten aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed isoleren. Lijkt me het meest kostenefficient.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Koop een tegelkachel! De aller- aller- aller lekkerste warmte die er is en omdat je bijna gaan hout nodig hebt (wat je met een beetje netwerken vaak gratis kunt krijgen) is het na de investering zeer goedkoop.