Waarom zijn Max Havelaar bananen bij de Albert Heijn in plastic verpakt per tros?

Mijn moeder weigert Max Havelaar bananen te kopen omdat ze in plastic zijn geseald en het liefst zo min mogelijk plastic wil verbruiken en bovendien het aantal bananen zelf wil kunnen bepalen.
Een voor mij voordehand liggende reden is dat ze zo langer vers blijven. Klopt dit en zijn er nog andere motieven?

Mvg

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Milieu
1.6K

Antwoorden (5)

Het is een beslissing van de winkel om ze zo te verpakken, zo maken ze een onderscheid tussen de Max Havelaar en Chiquita banaan. Zodat het de consument opvalt dat ze twee verschillende soorten verkopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De enige reden is dat ze langer vers blijven. In de luchtdichte zak zit een gas dat er voor zorgt dat de bananen minder snel bruin worden.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zitten gaatjes in de verpakking.
Bovendien, als de verpakking geseald zou zijn zouden de in no-time overrijp zijn, daar het ethyleengas geen kant op kan wat bananen van nature afscheiden. In bananenrijpcellen doseren ze ethyleengas om het rijpingsproces te bespoedigen na binnenkomst uit de tropen.
escape
12 jaar geleden
Nee, in die bananenzakken zitten geen gaatjes. En er zit dan ook geen ethyleengas in, want dat bespoedigt de rijping. Dat wordt wel gebruikt voordat ze verpakt worden. Er zit juist een rijpingsremmend gas in. Ik loof een virtuele beloning uit voor de naam van het gas. Stikstof???
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ga op de gaatjes letten bij de volgende aankoop. Nog 4 dagen te gaan, mooi, dan zijn d'r wel weer bananen nodig.
Mocht er toch gas in zitten dat is stikstof zeer aannemelijk, met een vleugje CO2.
escape
12 jaar geleden
Ik zit me net te bedenken dat de bananen zelf ethyleengas produceren.
escape
12 jaar geleden
Ik begin nu ernstig te twijfelen aan de juistheid van mijn antwoord... 1. 3CH2CH2 + 2NaMnO4 + H2O = 2MnO2 + 3CH3CHO + 2NaOH
2. 3CH3CHO + 2NaMnO4 + H2O = 3CH3COOH + 2MnO2 + 2NaOH
3. 3CH3COOH + 8NaMnO4 = 6CO2 + 8MnO2 + 8NaOH + 2H2O
4. 3CH2CH2 + 12NaMnO4 = 12MnO2 + 12NaOH + 6CO2
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ethyleen is C2H4, die zie ik niet staan, zijn dit formules van reacties die bij rijpend fruit een rol spelen..?
Het heeft niets met plastic te maken want de bananen komen in een plastic zak (in doos ) aan. De klant kan en mag er zelf in de winkel ook een zakje er om heen doen. Temminste bij ons ( ik werk op groente afdeling)

Puur voor herkenning.

Overigs zijn die bananen niet te eten maar dat is mijn
Mening ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het heeft met geld te maken. De bananen zijn duurder en als ze los zouden zijn zoals de Fyffes en Chiquitas zou er geen onderscheid zijn bij het afrekenen bij de kassa.

Het plastic waarin ze verpakt zijn zou best wel eens makkelijk afbreekbaar kunnen zijn. Het voelt in ieder geval ook niet aan dat er weekmakers in zitten, zo knisperig dat het is.

Als je een probleem hebt met deze manier van verpakken dan kun je bijna geen enkele overige producten bij AH of wat voor een supermarkt dan ook kopen!?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als er een sticker op een tros is geplakt wordt het toch nog een rommeltje, want mensen scheuren de trossen uit elkaar. De ene wil maar 2 bananen en de ander grijpt de hele bups bij mekaar in een zak. In mijn supermarkt, of een supermarkt waar ik vaak kom, hebben ze een tijd alleen maar biologische bananen gehad. Weet niet of dit ok Max Havelaar was... maar zó zou het eigenlijk moeten zijn. Overigens een mooie zaak dat je moeder/jullie zo millieubewust zijn en hier een vraag over stellen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Max Havelaar verpakking is gemaakt van afbreekbaar plastic (eigenlijk maïs).
Het "plastric" van de bananen is gemaakt van afbreekbaar materiaal, waarschijnlijk maïs. Vandaar dat het meer krakend geluid maakt dan echt plastic.
Je kan de verpaking gewoon bij het groente-afval (GFT) doen.

Toegevoegd na 10 minuten:
Zie voor meer info onderstaande link