In welke nacht geldt de aangegeven minimumtemperatuur?

In de weersverwachting van het KNMI staat voor zondag een minimumtemperatuur van -2°, en voor maandag een minimumtemperatuur van 2/5°.

Zie https://www.knmi.nl/nederland-nu/weer/verwachtingen .

Wanneer geldt nu die -2° van zondag? Geldt die voor de nacht van zaterdag op zondag, of voor de nacht van zondag op maandag?

Met andere woorden, wat verwacht het KNMI voor de nacht van zondag op maandag:
- vorst (de -2° van zondag)
- dooi (de 2/5° van maandag)

Picture for question
3 maanden geleden
1.1K

Antwoorden (1)

De gegeven nachttemperatuur geldt voor de ochtend van die dag. Dus de -2 hoort bij de nacht van zaterdag-zondag en de 2/5 bij zondag-maandag.

Dat kun je ook opmaken uit de begeleidende tekst op knmi.nl dat boven dit overzicht staat. (Vanaf zondagavond stroomt er zachte lucht binnen)

De koudste uren van de nacht zijn altijd 's morgens vroeg. Kijk maar eens naar het temperatuurverloop per 24 uur. Gedurende de nacht koelt het steeds verder af, de laagste temperatuur is meestal tussen 4 en 6 uur 's ochtends.
3 maanden geleden
AnnBoo8146
3 maanden geleden
Ik weet niet zeker hoe het werkt op de site van de KNMI. Maar op de site van Weerplaza wordt echt de minimumtemperatuur bedoeld en niet zozeer de nachttemperatuur. Het hangt er daarom vanaf wanneer deze minimumtemperatuur wordt bereikt. In de winter zal dit altijd 's nachts of in de vroege ochtend zijn. Maar in dit voorbeeld zal de minimumtemperatuur hoogstwaarschijnlijk in de nacht van zaterdag op zondag vallen, omdat de maandag aanzienlijk kouder verloopt dan de zondag en de daarop volgende maandag.
Inekez1
3 maanden geleden
KNMI gaat inderdaad ook uit van maximum en minimum temperaturen en dat valt niet per definitie gelijk met dag en nacht. Per dag (0:00 tot 24:00 uur) is er altijd 1 x een maximum en 1 x een minimum. Hoe de temperaturen de rest van de dag zijn, kun je hier niet uit opmaken. Bovendien is het een schatting voor heel Nederland, lokaal kunnen er behoorlijke verschillen zijn.