Is het zien van de regenboog afhankelijk van de stand van de zon boven de horizon?

Is er een kritische grens aan de stand van de zon boven de horizon voor het zien van een regenboog?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

Het middelpunt van de cirkelboog die je ziet staat voor de waarnemer tegenover de zon.

Een kritische grens voor waar de zon mag staan om toch nog een regenboog te kunnen zien is er uiteraard ten eerste doordat de zon wel boven de horizon moet staan, althans, de zon moet de lucht waarin zich kleine waterdruppeltjes bevinden rechtstreeks beschijnen.

En, waar de vraagsteller op zal doelen, er is ook een soort grootste hoogte voor de zonnestand.
Als de zon hoog staat, kan een waarnemer op aarde normaal slechts een klein stukje van de bovenkant van de regenboog zien.
Dat komt doordat de rest van de regenboog zich onder de horizon van de waarnemer bevindt. En in dat stukje van ons gezichtsveld zijn er meestal maar weinig waterdruppeltjes (omdat je niet ver weg de lucht in kijkt) en bovendien is de achtergrond vaak niet geschikt om de regenboogkleuren nog goed te kunnen waarnemen.
Staat de zon hoger dan 42 graden, dan bevindt zich een eventuele regenboog volledig onder de horizon.

Maar als je op een hoge toren staat, of in een vliegtuig zit, dan kun je met de zon mee kijkend vaak wel een helemaal ronde regenboog waarnemen.
Bordensteker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je duidelijke uitleg.
Na het lezen van jouw antwoord en dat van Amadea begin ik het te begrijpen. Toch nog twee vragen:
Kun je die grens van 42 graden voor mij duidelijk maken?
Wordt de diameter van de regenboog bepaald door de afstand van de waarnemer tot de regendruppels?
Vr. gr.
Henkaren
Bordensteker
9 jaar geleden
Ja, zo zou je het inderdaad kunnen zeggen. Als de regendruppels verder weg zijn is de boog overeenkomstig groter, echter: de waarnemer ziet hem altijd wel even groot.
Het valt niet mee om dit in woorden bevattelijk uit te leggen. De regenboog zoals je die ziet is eigenlijk altijd even groot!
Dat wil zeggen: de gekleurde cirkel waar je een groot of wat kleiner deel van ziet “boven de horizon”, die cirkel is altijd even groot.
Deze tekening probeert dat weer te geven: http://www.keesfloor.nl/artikelen/diversen/regenboog/rnbw4.gif Stel je voor dat ik zo’n helder plastic puntzak, waar ze bij de supermarkt bosjes bloemen kant-en-klaar verpakt in hebben staan, mooi rond afknip, zodat-ie als een kegel rechtop kan staan met de punt omhoog.
Er zit een mier in de punt.
Nu doop ik de rand in rode verf.
Dan zal de mier die geverfde rand als een cirkel waarnemen, en als ik de zak een stuk korter afknip en opnieuw in de verf doop, dan ziet die mier opnieuw een cirkel, die voor hem precies even groot lijkt als de eerste.
De breed uitlopende rand van een puntzak is dus altijd even groot, althans, voor een waarnemer die helemaal in de punt is gaan zitten.
Nou, en op dezelfde manier is de regenboog altijd even groot, want de punt van de puntzak is ons oog! Als je een met grotere hoogte kleiner worden cirkeltje rond de schaduw van je eigen vliegtuig ziet, dan is dat geen regenboog, maar een ander lichtverschijnsel (je hebt niet gedroomd, maar het was geen regenboog). In het open veld kan de regenboog bestaan uit reflectie van zonlicht in een regenbui flink ver weg, en dan lijkt het een heel grote cirkel. Op foto’s wordt de indruk van de grootte van de cirkel helemaal vertroebeld doordat je geen vergelijkingsmateriaal in de buurt hebt.
Maar de regenboog bestaat altijd uit wat je ziet van een standaard kegelvorm (een puntzak) die met de waarnemer mee beweegt, en waarvan de tophoek tweemaal 42 graden is, terwijl de punt van de kegel recht naar de zon wijst.
Zie ook de laatste foto van aanvulling (paragraaf) 13 aan het eind van http://www.keesfloor.nl/artikelen/diversen/regenboog/12vragen.htm De schaduw van een vliegtuig wordt wel kleiner naarmate je hoger boven die schaduw vliegt, maar de echte regenboog die je vanuit een vliegtuig kunt zien is gewoon net als op aarde een deel van de kegel die ik net beschreef. Zie de eerste foto van paragraaf 4.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een topper!

Andere antwoorden (1)

Ja, als de zon onder is is er geen regenboog te zien. De regenboog is altijd zichtbaar tegenover de zon, de zon in de rug dus. In feite staat de waarnemer met de zon en het middelpunt van de regenboog op één lijn. De regenboog is rond omdat de boog de begrenzing vormt van het gebied aan de hemel waar het zonlicht dat in de druppels wordt weerkaatst zichtbaar is. Die begrenzing heeft een vaste afstand tot de zon en dus de vorm van een kring.
De grootste regenbogen zijn ‘s ochtends vroeg of aan het einde van de middag te zien, wanneer de zon laag staat. Bij laagstaande zon is de regenboog een halve cirkel. Vanuit een vliegtuig is zelfs een hele cirkel te zien. Overdag, wanneer de zon hoger aan de hemel staat, is hooguit een deel van de boog zichtbaar. Hoe hoger de zon des te lager de regenboog en des te kleiner het deel van de boog dat boven de horizon uitsteekt.
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je uitleg.
Als ik het goed heb begrepen draait de lijn zon - waarnemer - midden regenboog om het punt van de waarnemer. Begrijpelijk dat de regenboog dan zakt als de zon stijgt en tenslotte onder de horizon verdwijnt.
Wat het vliegtuig betreft, als dat steeds hoger stijgt zal de regenboog dan aan de bovenzijde afnemen?
Amadea
9 jaar geleden
Nee. Als je hoog genoeg zit kan de regenboog als hele cirkel te zien zijn. Die cirkel zal naar verhouding kleiner worden als het vliegtuig nog hoger zou gaan. Maar volgens mij ga je dan de wolken in en is er niks meer dan grijswit te zien als je naar buiten kijkt...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat was een supersnelle reactie!!!