Is dit een ijzer meteoriet?

zwaar en dik stuk ijzer met scherpe randen, heeft een heldere toon als je er met een hamer op slaat en het metaal is makkelijk plat te slaan. 2673 gram en 18 cm lang.

Picture for question
Verwijderde gebruiker
9 maanden geleden
3.3K
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 maanden geleden
Hij lijkt mij wat te scherp en te plat. Ik denk het niet.
Verwijderde gebruiker
9 maanden geleden
hij is heel dik hoor, foto's geven vaak een verkeerd beeld. Maar bedankt voor de reactie.
Vortexxx
9 maanden geleden
"hij is heel dik hoor, foto's geven vaak een verkeerd beeld"
Wat Ozewiezewoze probeert te zeggen is wanneer er een object met 150.000km/u onze kant op komt zetten is er een dingetje met wrijving in onze atmosfeer, dat levert enorme hitte op, en dat maakt het object kneedbaar op zulk een wijze dat het de vorm probeert aan te nemen van de minste weerstand, en dat is bol-vorming, zo'n plakkaat die jij in je handen hebt is niet door wrijving-hitte gevormd.
Verwijderde gebruiker
9 maanden geleden
je hebt ook nog zoiets als iron meteoriet shrapnell dat zijn stukken die met zeer grote kracht uit elkaar gespat zijn zoals de sikhote alin shrapnell stukken. en dat soort fragmenten zijn altijd scherp.
Bordensteker
9 maanden geleden
Is iets een meteoriet, of niet? Jaarlijks vinden enkele honderden mensen hun weg naar het meteorietenmeldpunt van de Werkgroep Meteoren. Daarom doen we een dringend beroep op jou als vinder om ons te helpen door je vondst eerst zelf te beoordelen. We snappen dat dit lastig is, aangezien de informatie op het internet erg versnipperd is. Daarom hebben meteorietdeskundigen van onze Werkgroep op deze pagina wat handige informatie voor je op een rij gezet. Je doorloopt hierbij drie stappen. Allereerst zul je in Stap 1 jouw vondst vergelijken met voorbeelden van echte meteorieten en pseudometeorieten; die laatste zijn materialen die vaak onterecht worden aangezien als meteoriet. Vervolgens kun je in Stap 2 een classificatieboom (flowchart) doorlopen om zelf een eerste beoordeling van je vondst te maken. Stap 3 is het maken van een melding als daar aanleiding toe is. […] Uitvoerige informatie in de bron: https://werkgroepmeteoren.nl/meteoriet-of-niet/
Verwijderde gebruiker
9 maanden geleden
zie Agoudal meteoriet als verglijking
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 maanden geleden
@verzamelaar2
Je komt een beetje over alsof je er zelf van overtuigd bent dat het een meteoriet is en als gevolg daarvan wat last hebt van tunnelvisie. In zijn algemeenheid is de kan sowieso heeeel klein dat je een meteoriet vindt. In de afgelopen twee eeuwen zijn in ons land maar 6 meteorieten geborgen. En dan heb jij daar ook nog eens een joekel van een ding op de foto staan.
Daarnaast missen veel van de klassieke uiterlijke kenmerken. Sterker nog: de vorm is onwaarschijnlijk. Ik denk niet dat je een meteoriet hebt.
Maar ik kan dat slechts baseren op een enkele foto. Wil je zekerheid neem dan de suggestie van Bordensteker aan, volg zijn flowchart en als je er echt van overtuigd bent: meld het bij het meteorieten meldpunt ! Als je gelijk hebt zullen we vast een mooie foto in de krant bewonderen en dan zal ik hier op deze plek bekennen dat ik het bij het verkeerde eind had om je vervolgens van harte te feliciteren !
Verwijderde gebruiker
9 maanden geleden
Beste Ozewiezewozewiezewallakristallix, Ik snap inmiddels dat het vinden van een meteoriet ZEER zeldzaam is en de kans daarop ZEER klein, want dat is het verhaal wat ik keer op keer hoor van de kenners in 38 jaar zoeken. Want ja ik ben een actieve zoeker maar ik zoek naar de oude meteorieten die al eeuwen op aarde liggen en de verwering hebben doorstaan omdat het bijvoorbeeld ijzermeteorieten zijn of achondrieten. Ik baal dat ik niet meer fotos kan laten zien om een beter beeld te geven. Maar wat voor mij doorslag gevende is is het gewicht van dit voorwerp als je het in je handen houd. echt LOEI zwaar. En ik weet nu dat het geen bomscherf of granaatscherf kan zijn omdat een veteraan het mij verzekerd heeft dat het dat niet is omdat het te zwaar was. Maar ja ik houd het als curiosum of verkoop het maar dat lijkt mij niet verstandig. erg jammer allemaal want de kansen zijn er wel degelijk en zeker als je zoveel tijd erin steekt als ik heb gedaan. dag, weken maanden jaren.
Verwijderde gebruiker
9 maanden geleden
bij deze gooi ik het bijltje erbij neer en ga er vanuit dat mijn object geen meteoriet is. het is allemaal zinloos.
j5m
9 maanden geleden
Je moet het bijltje er niet bij neergooien gewoon denken ik wil het naadje van de kous weten

Geef als eerste antwoord